Psykologi

Samtale og supervision

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

24 materialer

Samtalen om sex
Mange mennesker har svært ved at tale om sex på en konstruktiv måde. Man skulle tro, det ikke var et problem, især når man overvejer hvor meget seksualitet fylder i medierne. Men der er nogle konkrete problemstillinger, der står i vejen for en god samtale om sex - og desværre også inden for sundhedssektoren. Denne bog, fyldt med praktiske tankeeksperimenter, refleksionsøvelser og teoretisk funderet viden, kan bruges til at udvikle ens kompetence. Den henvender sig primært til sundhedsprofessionelle, men alle, der vil blive bedre til at tale om sex, vil kunne drage nytte af den. “Der er brug for mere åbenhed i sundhedsvæsnet, hvor seksualitet er et så godt som fraværende tema. Med Samtalen om sex har Karina Kehlet Lins skrevet en meget vigtig lille bog om et meget stort emne. Det er i sjælden grad lykkedes for hende i en afslappet tone at formidle en ikke-dømmende, ikke-forudindtaget holdning til mennesker med forskellige former for seksuelle ønsker, lyster og behov. Bogen er gennemsyret af respekt og anerkendelse af den diversitet, der præger det seksuelle område. Hun har et godt blik for, at det normale har vidde grænser, og det er mit håb, at hendes bog vil finde vej ud på de sundhedsfaglige uddannelser og behandlingsinstitutioner, så de kommende generationer af sundhedspersonale vil blive bedre rustet til at bryde tabuet omkring seksualitet. Det vil vi alle komme til at nyde godt af.” Bo Møhl, professor, klinisk psykolog

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Supervision af psykoterapi og andet behandlingsarbejde
Supervision af psykoterapi og andet behandlingsarbejde fremstiller den kliniske supervisions mange problemstillinger og dilemmaer på en praktisk og anvendelsesorienteret måde. Bogen beskæftiger sig bl.a. med supervisionens afgrænsning i forhold til andre interventioner, supervisors mange forskellige roller, opgaver og funktioner, supervisionens rammer, materiale og proces samt etablering af en supervisionskontrakt. Andre kapitler handler om vurdering af supervisandens faglige kompetencer, forholdet mellem supervisor og supervisand, parallelprocesser, supervision i gruppe og af arbejde med børn og unge samt supervisoruddannelse. Bogen henvender sig til primært til psykologer, læger og andet social- og sundhedsfagligt personale, der står over for at skulle påbegynde deres første supervisioner. Som sådan kan Supervision af psykoterapi og andet behandlingsarbejde læses som en grundbog. Bogen giver også supervisander et nyttigt indblik i, hvad supervision er, og hvad de kan forvente og kræve af deres supervisor. Endelig tilbyder bogen ny inspiration til mere erfarne supervisorer, der trods mange års supervisionspraksis måske aldrig har modtaget en formel indføring i supervisionsteori. Bogens forfattere er erfarne kliniske psykologer. De har begge publiceret bøger og artikler om bl.a. psykoterapi og supervision, de har et stort teoretisk kendskab til området, har forsket i supervision og været tilrettelæggere af og lærere ved en række supervisoruddannelser. Sammen har de bl.a. udgivet bøgerne Supervision af psykoterapi. Teori og praksis (Akademisk forlag, 2007) og Psykoterapeutisk praksis på psykodynamisk grundlag (Hans Reitzels Forlag, 2013).

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Tilværelsens fortællinger
Vores tilværelse præges af de fortællinger, vi er omgivet af. Fortællinger har betydning for identitet, for fællesskaber og ikke mindst for muligheden af at skabe mening og sammenhæng i tilværelsen. Fortællinger gør det både muligt at forstå fortiden, forhandle mening og integrere forandringer. Livsfortællinger er en særlig genre, som spiller en rolle for menneskers identitet, og som finder anvendelse i forskellige former for pædagogisk og socialt arbejde. Baggrund for bogen Evnen til at lytte til andre og skabe et godt fortællemiljø er af afgørende betydning i mange professionelle sammenhænge. Vi har behov for andre perspektiver på tilværelsen en vores eget. Fortællinger gør det muligt at leve sig ind i og dele andre menneskers oplevelser og erfaringer. Bogens indhold Fortællingernes dimensioner og forudsætninger, kulturelle, kropslige og kognitive beskrives. Fortællinger anskues både som et fænomen, hvis form og indhold kan analyseres, og som en kommunikativ handling, når fortællinger skabes og udveksles imellem mennesker. Der er lagt særlig vægt på udviklingen af fortælleevner og på betydningen af at blive en god fortæller. Hvem kan have glæde af at læse bogen? Tilværelsens fortællinger – tilegnelse og anvendelse er en grundbog for alle, der ønsker at arbejde med fortællinger. Den henvender sig til pædagoger og lærere, til sundhedsfagligt personale og til studerende, der ønsker viden om narrative metoder. Dvs. at anvendelsesmulighederne strækker fra introduktion af fortællelege i børnehaven til narrativ medicin. Om forfatteren Marianne Horsdal er professor dr. phil. i Uddannelsesforskning på Institut for Kulturvidenskab på SDU. Hun har arbejdet med fortællinger og livsfortællinger i mere end 25 år og anses for en af de førende internationale specialister inden for narrativ forskning. Hun har skrevet en lang række bøger og artikler om emnet, bl.a. Danmark – mit fædreland (1991), Livets fortællinger (1999), Vilje og Vilkår (2000), At lære, at huske, at være (2008) og Telling Lives (2012), som er Marianne Horsdals disputats.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Den motiverende samtale i praksis
 Carl Åke Farbring og Stephen Rollnick har i Den motiverende samtale i praksis udvalgt enkle og virkningsfulde dele af den motiverende samtale med den hensigt at hjælpe praktikere med at føre samtaler, der hjælper klienterne med at opfylde de mål, de sætter sig. Forfatterne fokuserer i bogen først og fremmest på generelle samtalefærdigheder, men også på de mere specifikke færdigheder, som er nødvendige i svære samtaler. Der er fokus på hverdagssamtalerne, på alle dagligdagens muligheder for at skabe forandring sammen med borgerne – og på, hvordan den motiverende samtale kan integreres i hverdagens arbejde. Små ændringer i måden at samtale på kan betyde uendeligt meget, både for klienten og den, der leder samtalen. Den motiverende samtale anvendes i mange sektorer i Danmark, blandt andet inden for misbrugsbehandling, hvor det er en stor del af arbejdet at tale med borgerne om ændring af adfærd og forsøge at opbygge motivation til dette. Den motiverende samtale kan også anvendes inden for almen praksis, kriminalforsorgen, hjemmeplejen, psykiatrien, i jobcentre og inden for børne- og ungeområdet. Bogen henvender sig til alle de professionelle, som arbejder inden for disse områder og som ønsker at lære mere om, hvordan man som praktiker kan påvirke og styrke borgerens motivation til ændring.   Carl Åke Farbring har siden sidst i 1990'erne arbejdet med at uddanne fagprofessionelle i at anvende den motiverende samtale (MI) og med at implementere MI i organisationer, blandt andet som ekspert i udviklingen af programmer og metoder inden for kriminalforsorgen. Stephen Rollnick er æresprofessor ved Cardiffs universitet i Wales. Han har arbejdet som klinisk psykolog og forsker og uddannet behandlere i at forbedre deres kommunikation i forbindelse med adfærdsændringer. Sammen med William R. Miller har han grundlagt MI og skrevet klassikeren Den motiverende samtale.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

400,00 kr.

320,00 kr. ekskl. moms

+-
Mentaliseringsguiden
Mentaliseringsguiden er en praksisorienteret, visuel og anvendelig guide, som retter sig mod pædagogisk og terapeutisk arbejde med omsorgssvigtede børn og unge og deres omsorgspersoner. Forfatteren gennemgår indledningsvist feltet for mentalisering, herunder STORM-modellen og dens anvendelse i pædagogik og terapi, og hun beskriver også her den nyeste udvikling inden for mentalisering. Bogen består herudover af modeller og er inddelt i fire dele: 1. Grundmodeller, som kan skabe overblik over teorien og kan bruges i analyser af de børn og unge, man arbejder med som professionel. 2. Psykoedukative modeller, som både kan bruges sammen med omsorgssvigtede og traumatiserede børn og deres forældre og af det personale, der arbejder med udsatte børn og unge. 3. Redskaber til den professionelle, som er modeller, den professionelle kan bruge som støtte til at skabe ro, fastholde mentalisering og undgå udbrændthed i det ofte svære arbejde med udsatte børn og unge. 4. Øvelser, der kan bruges i det mentaliserende arbejde med omsorgssvigtede og traumatiserede børn og unge og deres familier. Ved alle modeller får man en kort introduktion med en beskrivelse af, hvordan modellen kan anvendes, tips og tricks i forhold til modellen og et inspirerende eksempel fra praksis. ”Det, der gør denne bog enestående, er, at den i højere grad end andre bøger om dette emne forsøger at mentalisere læseren. Den kommunikerer emnet på en måde, som er let at følge og tilgængelig for både ikke-professionelle og professionelle. Illustrationerne er med til at reducere det abstrakte indhold og den måske overdrevne intellektualisering, der kan præge bøger om dette emne, til noget der gennem den visuelle præsentation bliver umiddelbart indlysende og konkret for læseren.” Fra bogens forord af professor og direktør for Anna Freud Centeret i London, Peter Fonagy Video: Janne Østergaard Hagelquist om bogen "Mentaliseringsguiden"

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

400,00 kr.

320,00 kr. ekskl. moms

+-
Den motiverende samtale
Den motiverende samtale (Motivational Interviewing – MI) er en effektiv metode til at støtte forandring. Denne nye udgave af bogen tager udgangspunkt i den nye MI-model, som omfatter fire delprocesser: engagering, fokusering, fremkaldelse og planlægning. William R. Miller og Stephen Rollnick demonstrerer, hvordan disse delprocesser udfoldes i praksis, beskriver en lang række praktiske anvendelser for tilgangen og gennemgår det voksende evidensgrundlag. Bogen er gennemsyret af respekt for og medfølelse med klienterne og indledes med en grundig gennemgang af ånden og metoden i MI. I afsnit om de fire delprocesser får læseren konkret vejledning i, hvordan man trin for trin opbygger en stærk arbejdsrelation, udvikler et klart fokus og en entydig retning, fremkalder og styrker klientens motivation for forandring og formulerer en konkret handleplan. De centrale kommunikationsfærdigheder, der indgår i MI, forklares; vignetter og uddrag af samtaler illustrerer levende, hvad der henholdsvis kan fremme og hindre et vellykket forløb i forskellige sammenhænge. Det diskuteres, hvordan man opnår kompetence i MI, integrerer metoden med andre tilgange og vurderer behandlingsintegritet. En oversigt over hovedpunkter som afslutning på de enkelte kapitler styrker bogens anvendelighed i forbindelse med uddannelse og faglig udvikling. Bogen afspejler vigtige fremskridt inden for forståelsen af og uddannelsen i MI og er centralt læsestof for behandlere inden for både fysisk og psykisk sundhed, herunder misbrugsspecialister, kliniske psykologer, psykiatere, familieterapeuter, vejledere, sygeplejersker og sundhedsvejledere og for studerende inden for disse områder.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

450,00 kr.

360,00 kr. ekskl. moms

+-
Professionel kontakt
Forfatterne præsenterer forskellige bud på det at forholde sig professionelt til svære menneskelige problemer i en behandlingskontekst. Der findes ingen facitliste, men kapitlerne kommer med bud på, hvad professionel kontakt i forbindelse med fx selvmordstanker, svær psykisk lidelse, uhelbredelig sygdom m.v. kan være. Bogen henvender sig til fagpersoner og studerende inden for sundhedsvæsenet og er tænkt som inspiration til eftertanke, refleksion og diskussion.    

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

310,00 kr.

248,00 kr. ekskl. moms

+-
Signs of safety
Signs of Safety er en ressourceorienteret tilgang til arbejdet med udsatte børn og unge og deres familier, baseret på den løsningsfokuserede korttidsterapeutiske tradition. Signs of Safety er en metode til, hvordan man kan arbejde helhedsorienteret og systematisk i vanskelige børne- og familiesager, og hvordan man kan undersøge og vurdere udsatte børns behov for støtte. Tilgangens hovedformål er til enhver tid at skabe sikkerhed og trivsel for barnet og bidrage til, at de professionelle, på trods af sagens kompleksitet, bevarer barnet i centrum og sikrer, at det får den hjælp, det har brug for.  Signs of Safety rummer en række konkrete redskaber, der kan hjælpe den professionelle med at få et overblik i komplekse sager og foretage en kvalificeret risikovurdering, og som kan udvikle samarbejdet mellem de professionelle og familien og indbyrdes mellem de professionelle, der kommer i kontakt med familierne. Tilgangen kan anvendes, fra sagen startes op, og til den afsluttes, og de professionelle kan gøre brug af den i alle faserne af arbejdet med sagen. Dette gælder, uanset om de arbejder med myndighedsudøvelse eller familiebehandling. Signs of Safety. Arbejdet med udsatte børn og deres familier henvender sig til en bred kreds af professionelle, der arbejder med udsatte børn og unge og deres familier - først og fremmest sagsbehandlere og familierådgivere i socialforvaltningen og deres ledelse, men også andre professionelle, der er involveret i barnets liv, fx sundhedsplejersker, AKT-lærere, skolesocialrådgivere, døgninstitutionspædagoger eller plejefamilier.    

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

330,00 kr.

264,00 kr. ekskl. moms

+-
Tværfaglig supervision
Betegnelsen tværfaglig supervision dækker over supervision af grupper, bestående af fx psykologer, psykiatere, sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, plejere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, socialrådgivere, pædagoger og lærere, der typisk arbejder inden for et social- eller sundhedsfagligt felt. Bogen præsenterer fire faglige supervisionsmodeller: en almen, en psykodynamisk, en kognitiv adfærdsterapeutisk og en narrativ. De øvrige kapitler omhandler supervision af personale, der arbejder med specifikke grupper: børn, psykotiske patienter, personlighedsforstyrrede patienter og patienter fra andre kulturer. Tilsammen behandles spørgsmål om teoretisk grundlag, rammer, emner for supervision, metoder, brug af gruppen, variation, supervisors ansvar m.m.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

310,00 kr.

248,00 kr. ekskl. moms

+-
Tværfaglig praksis
Tværfaglighed har fået en øget opmærksomhed i det danske sundhedsvæsen pga. kravet om sammenhængende, helhedsorienterede og effektive patientforløb. Tværfaglig praksis sætter fokus på, hvordan øget tværfaglighed kan bidrage til at skabe en mere fleksibel organisering af sundhedsvæsnet, ved at forskellige professioner arbejder tæt sammen i tværfaglige team omkring patientens pleje og behandling.   Bogen præsenterer fire teoretiske vinkler på tværfaglighed: viden og læring, kulturmøder, organisering og ledelse samt facilitering af tværfaglighed. De teoretiske vinkler kobles med fire fortællinger fra praksisfelter, som har været optaget af at udvikle tværfaglighed, og viser, at tværfaglighed udøves i praksis fra den første spirende vision til mødet med en række forskellige udfordringer. Tværfaglig praksis henvender sig til studerende og praktikere i sundhedsvæsenet, som har behov for inspiration til at forstå og evt. starte en tværfaglig udviklingsproces. Bogens fortællinger kommer fra sundhedsvæsnet, men de problemstillinger, som fortællingerne rejser, kan både praktisk og teoretisk betragtes som principielle perspektiver omkring tværfaglighed, der kan overføres til andre sociale praksisfelter, som udøver omsorgs- og behandlingsarbejde.   Eva Just er cand.scient.soc., ph.d. og sygeplejerske og har arbejdet som leder, supervisor, underviser og organisationskonsulent i såvel det sociale som det sundhedsfaglige felt. Arbejder i dag som underviser i VIA University College og som supervisor/konsulent i egen virksomhed justeva.dk.   Helle Merete Nordentoft er cand.comm., ph.d. og sygeplejerske. Hun forsker og underviser i, hvordan supervision og vejledning i sundhedsfeltet kan bidrage til at styrke tværfaglig kommunikation og kompetenceudvikling blandt personalet. Helle er lektor i vejledning på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

255,00 kr.

204,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies