Psykologi

Pædagogisk psykologi

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

10 materialer

Læringens univers
Læringens univers udfolder et overblik over forskellige læringsteorier: Klassisk betinget, operant betinget, kognitivt læring, systemisk læring, kulturhistorisk læring, socialkonstruktionistisk læring, narrativ læring, psykodynamisk læring og eksistentiel læring. Overblikket danner en horisont af læringsteorier, spændt ud mellem emotionalitetsfattige teorier i den ene ende og emotionalitetsbaserede teorier i den anden. Bogen analyserer alle teorierne i forhold graden af hhv. overvejelser over egen læring og læringens dynamik og behandler dem i forhold til motivation, behov og personlighedsdannelse. På den måde indfanges læringens univers, som skitseres i bogens grundlæggende model. Denne 6. udgave af bogen er opdateret i forhold til den nyeste forskning om læring.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Læring med kroppen forrest
Denne bog er skrevet til dem, der gerne vil vide noget om den nyeste kognitionsforskning, hvor man gør op med den reduktionistiske tankegang, at hjernen alene styrer vore mentale funktioner. Ifølge denne forskning foregår vores tænkning på begge sider af hjerneskallen, nemlig som en uadskillelig helhed af hjerne, krop og omverden. Læring med kroppen forrest er den naturlige måde, børn og unge lærer på, men også den foretrukne strategi i alle aldre, når der skal læres noget nyt. Vi er noget i kraft af, hvem vi er, hvad vi kan, og hvor vi befinder os. Vi tænker ikke med hjernen. Det er individet, der tænker og lærer noget, og kroppen er brobygger mellem hjerne og omverden. Dette synspunkt er en enaktiv tilgang til læring. Hænderne sætter gang i hjernens pandelapper, som er afgørende for den mentale udvikling. Samtidig bliver hænderne mere øvede, og det lukker op for endnu flere muligheder i ens omverden. Kroppens konkrete handlinger sætter skub i den abstrakte tænkning. De områder i hjernen, der aktiveres, når man fx slår søm i, bliver også aktiveret, når man bare sidder stille og tænker på at slå søm i. Hvorfor? Fordi ens forestillingsevne og fantasi bygger på konkrete erfaringer. Kropslige erfaringer danner begreber, som er grundlag for den sproglige udvikling. Den matematiske udvikling bygger ligeledes på kropslige erfaringer med tingenes antal, størrelse og indhold. Sociale relationer er også kropslige, da det meste af kommunikationen er non-verbal. Når daginstitutioner, skoler og uddannelser skærer de såkaldte praktiske, skabende fag væk til fordel for kundskaber, der skal leve op til standardiserede test, indsnævres børns og unges intelligens. De kunstneriske aktiviteter tilføjer nemlig de særlige former for tænkning, som ikke bare fremmer børns og unges kreative udvikling, men samtidig har en stor virkning på de discipliner, der indgår i standardiserede test. Bogens gennemgående tema er, at læringens kropslige fundament har afgørende betydning for livslang læring.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogisk psykologi
Vi bruger en stor del af vores liv på at lære og deltage i undervisning. Ti år i folkeskolen og måske lige så mange i videre uddannelse. Psykologien er en videnskab, som spiller en betydningsfuld rolle for at forstå, hvordan mennesker lærer, og hvad der virker og ikke virker i undervisning. Denne introduktion til pædagogisk psykologi præsenterer i en dansk sammenhæng de vigtigste læringsteorier og uddannelsesmæssige temaer ud fra den nyeste internationale empiriske forskning. I modsætning til andre bøger på dansk om pædagogisk psykologi har denne bog især fokus på international empirisk forskning og de diskussioner, der her pågår. Bogen kan bruges i undervisningen i faget pædagogisk psykologi, men kan også læses af dig, der er nysgerrig efter fx at forstå, hvad der sker i dit barns folkeskole eller ønsker mere viden om baggrunden for aktuelle diskussioner om uddannelsessystemet. Den kan også læses af dig, der skal beskæftige dig professionelt med undervisning og læring. JESPER DAMMEYER er dr.med. og ph.d. i psykologi. Han er også uddannet lærer og har undervist og arbejdet med børn på skoler og institutioner. Jesper Dammeyer er lektor på Københavns Universitet, Institut for Psykologi, hvor han er ansvarlig for den pædagogisk-psykologiske uddannelse og en række forskningsprojekter. Jesper Dammeyer er en aktiv formidler af viden om pædagogisk psykologi gennem bøger og foredrag og har herudover en omfangsrig forskningsproduktion.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogik og lærerfaglighed
Pædagogik og lærerfaglighed er en grundbog til læreruddannelsens pædagogiske fagområder inden for kompetencefaget lærerens grundfaglighed. Bogen leverer rygsøjlen af læreruddannelsens pædagogiske refleksionsgrundlag, som de studerende skal tilegne sig og have med sig i deres videre studieforløb, der skal gøre dem til kompetente undervisere og opdragere. Pædagogik og lærerfaglighed består af 10 artikler til læreruddannelsens pædagogiske moduler og derudover af 11 tværgående redskabsartikler, der gør den studerende i stand til at analysere og perspektivere pædagogiske udfordringer i klasserummet, lærerværelset og skolepolitikken. Til hver af bogens kapitler er knyttet en video, lavet af lærerstuderende til lærerstuderende, som perspektiverer kapitlerne.      

Fås som

  • Bog
  • i-bog
  • Internet

Bog

i-bog
Internet

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

425,00 kr.

340,00 kr. ekskl. moms

+-
Autismevenlig undervisning
Behovet for socialpædagogisk viden i skolen er aktuelt meget stort bl.a. på grund af den nye folkeskolelov, der forpligter lærere og pædagoger til at arbejde sammen på nye måder, samt det øgede fokus på integration af flere elever i den almene undervisning. Denne bog beskriver, hvordan socialpædagogisk viden, der tidligere var målrettet elever på specialskoler, kan omsættes og anvendes i almentilbuddet. Antallet af inkluderede børn med autisme (AutismeSpektrumForstyrrelse) i folkeskolen er stigende, og mange undervisere efterlyser viden om undervisning af elever med ASF. Formålet med bogen er dels at give studerende og undervisere en grundlæggende viden om ASF i et lettilgængeligt sprog, dels at præsentere nogle konkrete redskaber til at udføre autismevenlig undervisning. En sådan hensyntagende og ressourceorienteret undervisning vil ikke alene være til gavn for børn og unge med ASF, men også for elever med andre udfordringer end ASF og for elever uden særlige udfordringer. Bogen er skrevet til pædagog- og lærerstuderende samt til uddannede lærere og pædagoger, der underviser elever med ASF i almentilbud og i specialtilbud. Derudover henvender den sig til undervisere på efterskoler, almen- og særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, produktionsskoler m.v., der underviser børn, unge og voksne med ASF. Charlotte Ryhl er autoriseret psykolog, der som selvstændig psykolog og ejer af firmaet Autismeviden yder supervision, rådgivning og terapi. Hun er desuden ansat ved Børnehus Sjælland i Næstved og som ekstern lektor ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Elevens verden
Elevens verden er en indføring i pædagogisk psykologi med særlig vægt på læring og individuelle forskelle samt motivation og identitet. Bogen kommer i en ny udgave, hvori forfatteren har gennemskrevet og nyskrevet en række kapitler. Herudover er bogen forkortet til danske forhold, så den er anvendelig til læreruddannelsens kompetenceområde ”Elevens læring og udvikling”. Elevens verden er oversat fra norsk med støtte fra NORLA.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogisk-psykologisk praksis
Pædagogisk-psykologisk praksis befinder sig aktuelt i en brydningstid med forskellige typer af krav om øget brugerorientering, praksisnærhed og ensartethed samt konsultativ bistand og inklusionssparring, hvilket har stor indflydelse på psykologers arbejdsmetoder. Bogen udgøres af to dele, hvor den første del beskriver og analyserer det aktuelle grundlag for pædagogisk-psykologisk praksis. I bogens anden del trækkes tråde gennem de udviklinger og bevægelser, der har været på feltet gennem de senere år, og forfatterne viser, hvordan psykologarbejde har været tematiseret som enten psykometrisk orienteret eller konsultationsorienteret. Denne enten/eller-tænkning kan dog overskrides, og forfatterne argumenterer for, at det afgørende kriterium for godt psykologarbejde er at kunne hjælpe andre i konkrete situationer, og at det derfor må være sekundært, hvilke metoder eller tilgange man vælger. Bogen henvender sig primært til psykologistuderende og psykologer og øvrige faggrupper i PPR.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

310,00 kr.

248,00 kr. ekskl. moms

+-
Psykologisk-pædagogisk ordbog
Nu udkommer 17. udgave af denne ordbogsklassiker, der så dagens lys første gang i 1971 og siden er solgt i over 175.000 eksemplarer. Hovedvægten af opslagsordene ligger på psykologiske og pædagogiske begreber, og fra tilstødende fagområder er der i de senere udgaver medtaget mange ord, der har tilknytning til psykologi og pædagogik. Det drejer sig blandt andet om antropologi, etik, etnologi, filosofi, kriminologi, medicin, psykiatri, sociologi og statistik. Psykologisk-pædagogisk ordbog er udkommet i opdaterede og udvidede udgaver med 2-3 års mellemrum. 17. udgave indeholder ca. 10.000 opslagsord (mod førsteudgavens 5.500). Alle opslag er med hensyn til form og indhold opbygget, så den er anvendelig både som ordbog og som håndbog for alle, der læser psykologisk og pædagogisk litteratur. Som noget helt nyt er ordbogen nu også tilgængelig online, dvs. at der med købet af bogen medfølger et 1 års online abonnement. Psykologisk pædagogisk ordbog online er en digital udgave af den velkendte trykte ordbog af samme navn og tager udgangspunkt i 17. udgave af ordbogen. I onlineudgaven kan du frit søge i over 32.000 opslagsord og hurtigt og enkelt få adgang til de mange artikler. ordbogen bliver her løbende opdateret på både indholdssiden og de tekniske brugerfaciliteter. ONLINEUDGAVEN KAN OGSÅ KØBES SEPARAT: KONTAKT ORDBOG@GYLDENDAL.DK  Mogens Hansen er lærer, cand.pæd.psych., 1976-1998 ledende skolepsykolog i Lyngby-Taarbæk, adjungeret professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Har udgivet bøger om dansk, specialundervisning, kognitiv psykologi og billedtænkning. Ole Varming er psykolog, lic.pæd. og fil.dr. Har blandt andet arbejdet som lærer, skolepsykolog og seminarielærer. Har skrevet artikler og bøger om specialundervisning, pædagogik og etik- og værdiundervisning. Medforfatter til Opslagsbog om opdragelse (2000). Peter Østergaard Andersen er ph.d., cand.mag. i pædagogik og sociologi og mag.art. i pædagogik. Han er ansat som lektor i pædagogik ved Institut for medier, erkendelse og formidling på Københavns Universitet, og forsker i småbørnspædagogik og pædagogisk udviklingsarbejde i daginstitutioner. Han har publiceret en lang række bøger og artikler og er medredaktør af Klassisk og moderne pædagogisk teori (2007).

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

410,00 kr.

328,00 kr. ekskl. moms

+-
Mennesket i hjernen
Mennesket i hjernen er en bog om, hvordan man kan blive god til at lære eller bedre til at hjælpe andre med at blive mere lærenemme. Bogen udfordrer det egocentriske syn på mennesket: at mennesket er centrum for sin egen adfærd, og at menneskets tænkning og handlinger er et resultat af hjernens formåen. En antagelse, som opretholder en adskillelse mellem krop og tanke og mellem individ og omverden. Bogen handler om hjernen, ikke hjernen i mennesket, men lige omvendt: mennesket i hjernen. Det er ikke hjernen, der tænker, det er individet, og det er et individ med en krop, der er uløseligt bundet til den situation, individet befinder sig i. Bogen er en indføring i neuropædagogik, som i dag har to sider. Den ene handler om, hvorledes viden om hjernen og mentale processer kan berige vores viden om læring. Den anden handler om, hvordan man kan hjælpe den svage elev, børn og unge med indlæringsvanskeligheder eller neuropsykologiske udviklingsforstyrrelser eller den hjerneskadede person. Mennesket i hjernen er skrevet til den, der vil blive mere kritisk i sit arbejde med neuropædagogik, og som vil blive bedre til at tænke over sin egen praksis som pædagog, lærer eller behandler. Sigtet er en bedre indsigt og praksis. 2. udgave er gennemgribende revideret og inddrager den nyeste forskning, bl.a. om embodiment, om hvorfor arbejdshukommelsen kan spænde ben for læring, og hvordan den kan styrkes; om kollaborativ læring og fælles opmærksomhed, som handler om læring i fællesskaber. De vigtigste kognitive temaer bliver belyst, og de munder ud i metodiske anvisninger. Kjeld Fredens er læge og hjerneforsker. Han er selvstændig forsker i ledelse og kognition og har været lektor ved Neurobiologisk Institut ved Århus Universitet, rektor for Skive Lærerseminarium og udviklings- og forskningschef ved Vejlefjord NeuroCenter. Video: Kjeld Fredens om bogen "Mennesket i hjernen"

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

435,00 kr.

348,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogisk-psykologisk opslagsbog
Nu foreligger en ny opdateret og udvidet 3. udgave af Pædagogisk-psykologisk opslagsbog. Siden opslagsbogen udkom første gang i 2001, er der sket meget på det pædagogiske og psykologiske område. Faglitteraturen blomstrer i disse år med nye givende teoretikere, der tilfører deres fag nye begreber. Også inden for tilstødende områder som sociologi, psykiatri, medicin, etnografi og filosofi, hvorfra flere af bogens opslag stammer, er der sket en fornyelse. I denne udgave har forfatterne derfor dels revideret en del af de allerede eksisterende opslag, dels tilføjet ord og begreber, der har vundet indpas i fagsproget i den mellemliggende tid. Bogen henvender sig til en bred læserskare, nemlig til alle, der i deres studium eller arbejde stifter bekendtskab med det pædagogisk-psykologiske fagområde. Det gælder bl.a. lærer- og pædagogstuderende, studerende inden for beslægtede områder såsom socialrådgivning, sygepleje og ergo- og fysioterapi samt praktikere inden for disse fag.  Espen Jerlang er cand.psych. og tidligere rektor for Roskilde Pædagogseminarium, Fröbel-Højskolen. Han har gennem mange år været fagredaktør af serien Socialpædagogisk Bibliotek og er forfatter til og redaktør af flere bøger, bl.a. Udviklingspsykologiske teorier og Socialisering og habitus. Jesper Jerlang er cand.techn.soc. og har bl.a. undervist på RUC, DTU og Statskundskab. Han er ansat som standardiseringsdirektør i Dansk Standard og er medforfatter til Socialisering og habitus.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

230,00 kr.

184,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies