Organisation og ledelse

Forandringsledelse

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

27 materialer

Motivation
"Introduktionen til motivationsbegrebet og den efterfølgende gennemgang af teorierne om motivation er fremragende. Grundig, reflekteret og klar og tydeligt formuleret." Paul Hegedahl, DKnyt - nyheder for offentlige beslutningstagere Motivation giver læseren en grundig indføring i de væsentligste motivationsteorier og gør samtidig disse motivationsteorier praktisk anvendelige. Det gøres dels gennem en kritisk diskussion, der gør læseren i stand til at reflektere over motivationsteorierne, dels ved at inddrage metodiske overvejelser om, hvordan man både som studerende og leder kan undersøge, hvad der motiverer medarbejderne. Bogen er struktureret i fire dele: Hvad er motivation? Perspektiver på motivation Klassisk motivationsteori Moderne motivationsteori For at relatere bogen til praksis er der indarbejdet cases, der illustrerer og diskuterer, hvordan forskellige organisationer håndterer den praktiske motivationsopgave, og hvordan disse praktiske eksempler kan forstås og tolkes i et teoretisk lys. Bogens målgruppe er primært studerende på videregående uddannelser, f.eks. på diplom- og bachelorniveau. Bogen vil kunne indgå i en række fag på disse studier, typisk fag, som fokuserer på personaleledelse og det personlige lederskab. Bogen vil også kunne anvendes som supplement til fag, der fokuserer på organisationsteori. Helle Hedegaard Hein er cand. merc., ph.d. og post doc. ved CBS.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog (2. udgave)

Bog (1. udgave)
i-bog

Pris pr. stk.

Udkommer 24. april

Pris pr. stk.

325,00 kr.

260,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 24. april

Substantiel ledelse
Den substantielle ledelsesform, som er beskrevet i Ledelseskrise i konkurrencestaten, er udbygget i denne bog, og bogens hovedpåstand er, at denne tænkning på samme tid kan anvendes til at demokratisere og effektivisere samt til at skabe grundlag for bedre løsninger af små og store problemer, såvel på samfundsplan som på organisatorisk plan. Forfatteren lægger op til debat om ledelse og samfund, og bogen indeholder både en analyse af „rigets tilstand“ og forslag til, hvordan demokratiet kan revitaliseres. Bogen bevæger sig på flere analyseniveauer og indeholder vidt forskellige tilgange fra forskellige forskningsgrene. Dette er valgt med henblik på at få et bredt, dybt og åbent afsæt for uenighedsdialog, og dermed forsøger bogen at undgå den stærke tendens til i vores samtid at reducere internationale og samfundsstrategiske spørgsmål til nationale, etniske, religiøse og individuelle problemer. Forfatteren foreslår en reorganisering af den offentlige sektor, således at netop denne sektors magt kan bruges til at skabe endnu mere samarbejde internt og eksternt i forhold til private virksomheder, der skal opbygge en bæredygtig demokratisk kapitalisme. Det handler om refleksion og handlinger med substans. Den substantielle ledelsesform kan anvendes til at skabe mening og konstruktiv undren ude i organisationen. Bogens målgruppe er efter- og videreuddannelser, hvor fokus især er på forandringsledelse og sammenhængskraft i offentlige organisationer. Offentlige ledere kan også have glæde af at læse bogen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Innovationsprocessen og vejen til markedet
Helle Aarøe Nissen udfolder begrebet innovation. Hun introducerer til innovationsprocessens elementer og den komplekse vej til markedet. Med udgangspunkt i en holistisk tilgang til innovationsprocessen integreres et markedsperspektiv med udviklingen af innovationer. Bogen har fokus på innovationsledelse, samarbejde i innovationsteams, identificering af kundegrupper, positionering af innovationer og udfoldelse af, hvad kommercialisering indeholder. Bogen henvender sig både til studerende i innovation og markedsudvikling på videregående uddannelser og til praktikere, som arbejder med innovation i virksomheder og andre organisationer. Helle Aarøe Nissen er ph.d. i Erhvervsøkonomi fra Syddansk Universitet. Hun forsker i virksomheders udvikling og kommercialisering af innovationer.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-
Beslutninger i teori og praksis
Det er et grundlæggende vilkår for menneskeligt arbejde og sociale fællesskaber, at der træffes beslutninger. Al social aktivitet og alt samarbejde beror på kognitive beslutninger, og de indgår i aktiviteter og processer på flere niveauer - fra vores mest intime verden i parforholdet, kernefamilien eller nærmeste omgangskreds til vores arbejdspladser, hvor de både får driften til at glide og organisationen til at udvikle sig, og endelig til det overordnede politiske liv. Denne antologi giver en bred introduktion til beslutninger og beslutningsteori, og med afsæt i organisationsteori gennemgår bogens 11 kapitler forskellige temaer, fx beslutningsteoretiske retninger, beslutningsadfærd, evaluering og dilemmaer i organisationer. Beslutninger i teori og praksis henvender sig til undervisere og studerende på efter- og videregående uddannelser, hvor ledelse og organisation er en del af pensum, og hvor beslutninger er et tema.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Det strategiske lederskab
Nuværende og kommende mellemledere har behov for en bedre indsigt og forståelse i implementeringen af en virksomheds strategiske mål, og samtidig er det vigtigt, at den personlige ledelsesstil tilpasses strategien. Mellemledere skal lære, forstå og arbejde med strategi så vedkommende kan oversætte den til sin egen verden og derfra starte en integrering af strategien i egen afdeling eller eget team. Det strategiske lederskab arbejder med tankerne om strategi som en praksis med vægt på mening, ejerskab og handlekraft i medarbejdernes arbejde med strategien. Bogens cases illustrerer, hvordan de lokale ledere kan tage ansvar og få strategien ført ud i livet. Med blandingen af teori og praksis dækker bogen både de formelle strategiprocesser og de organisatoriske læringsprocesser. I denne 2. udgave er bogen udvidet med: Uddybende afsnit om strategiske mål og Must-Win-Battles Eksempel på udvikling af strategi og Must-Win-Battles i en offentlig virksomhed Ledelsesprincipperne for en god strategiproces er udvidet med en case Omtalen af de organisatoriske læringsprocesser er udvidet med introduktion til aflæring som forudsætning for læring  Spiralmetoden er udvidet med strategiprocessen kaldet ”De simple regler”  Case fra Hummel er indbygget til at illustrere strategiprocessen med ”De simple regler” Endelig er bogen udbygget med flere eksempler på visioner og innovativ forretningsudvikling. Strukturen i bogen er velegnet til undervisningsforløb om det strategiske lederskab, fx på ledelsesakademiets uddannelser. Bogens temaer starter med den røde tråd i det strategiske lederskab og fortsætter via værktøjer til det strategiske arbejde mod inspiration og processer om den ledelsesmæssige handlekraft. Sidstnævnte indeholder tre temaer om udvikling af ledelsesprocesser i forbindelse med strategi, forandringsledelse og inspiration til det personlige lederskab.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

450,00 kr.

360,00 kr. ekskl. moms

+-
Teori U
Vi møder afgrunden, hvor vi end bevæger os hen, som individer, team, organisationer og globale systemer - hver eneste dag. Teori U beskriver en metode - en vej - der på alle niveauer og i alle situationer gør det lettere for os at læne os ind over og krydse skillelinjen. Der er sket noget på én gang fundamentalt og subtilt i tidsrummet fra slutningen af 1990’erne – hvor forfatteren begyndte at skrive 1. udgave af denne bog - og til nutiden. I en vis udstrækning kan denne bog betragtes som et historisk dokument, fordi den beskriver nogle af de tidlige vidnesbyrd om en global opvågnen - en bevægelse bestående af mennesker, forbindelser og nye bevidsthedsformer. Man hvad har helt præcis ændret sig de sidste tyve år? Det forsøger Scharmer at svare på i denne 2. udgave ved at fokusere på forskellige aspekter af et radikalt skred, der bidrager til at omforme vores verden. Bogen er skrevet til markedet for efteruddannelse af ledere, individer eller grupper, der skaber innovation eller forandring.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

550,00 kr.

440,00 kr. ekskl. moms

+-
Handlekraft i velfærdsledelse
Et paradoks er på spil i moderne velfærdsledelse. På den ene side er mødet med borgeren en åben og skabende proces, som er værdifuld i kraft af dens eget liv og ustyrlighed. På den anden side er det også en genstand, der skal kunne styres fra ministeriet eller rådhuset. Denne bog følger fire offentlige topchefer og deres forsøg på at håndtere dette paradoks. På baggrund af chefernes praksisnære fortællinger gives en teoretisk beskrivelse af strategisk velfærdsledelse som en særlig metier. Deres praksis sættes både i forhold til den overordnede udvikling i statsformen og ledernes personlige udvikling. Hele denne proces søges bundet sammen i begrebet handlekraft. Bogen er skrevet med særligt henblik på studerende på diplom- og masteruddannelser, men kan læses af alle med interesse i offentlig ledelse og velfærdssamfundets udvikling.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Innovationsarbejde
Uden at vi tænker så meget over det, er vi omgivet af løsninger, som kun har været tilgængelige for os i en relativt kort periode. Eksempelvis blev det først muligt at tage fotos med mobilen i 2000. I 2003 lancerede Toyota den første hybridbil, mens den første twitterbesked blev afsendt i 2006. Året efter kom den første iPhone på markedet. Men det er ikke kun genstande, der fornyr vores hverdag. Der bliver også hele tiden tænkt nye tanker om, hvordan man kan organisere sig, arbejde, samarbejde, praktisere ledelse og medarbejderskab. Disse temaer behandles i denne bog, hvor udgangspunktet er innovation i etablerede virksomheder. Forfatterne er optaget af, hvordan man kan arbejde med innovation i private og offentlige virksomheder, der er etablerede, men samtidig tilstræber udvikling – dvs. hvad man kan gøre for at skabe nye og værdifulde løsninger for eksterne kunder eller brugere. Bogens målgruppe er uddannelser på bachelorniveau, hvor innovation udgør en del af uddannelsen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Processer og forandringer
Proceskonsulenter skal vide, hvordan man styrer og leder forandringsopgaver og forandringsprocesser i senmoderne organisationer. I bogen vises dette gennem en klar og gennemgående model for proceskonsulentens arbejde, roller, opgaver og beslutningssituationer. Det særlige ved proceskonsulenter er, at de oftest ikke har den formelle bemyndigelse til at varetage forandringsprocesserne. Det forventes, at de ved hjælp af kommunikationsredskaber og procesmodeller formår at kunne time og tilrettelægge forandringsprocesser og formidle forandring på en måde, der fremmer deltagernes forståelse af den som noget positivt og ønskværdigt. Bogen viser, hvordan proceskonsulenten arbejder med en velbeskrevet opgave og løser den i forhold til opgavens praktiske udformning og dens ansvarsmæssige placering. Vi ser også på proceskonsulentens egen placerings- og kommunikationsopgave og det at engagere forskellige aktører, som måske ikke har helt den samme interesse i forandringen. Endelig ses der også på de metodiske virkemåder og (mellem)menneskelige omstillingsprocesser, som bringer forandringen i fokus og fremmer deltagernes forståelse for forandringen. Bogen er skrevet til videregående uddannelser på diplom- og masterniveau samt andre efteruddannelser, hvor processer og forandringer i organisationer indgår som en del af uddannelsen. Men også organisationskonsulenter og ledere i almindelighed kan have udbytte af bogen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Sensemaking
Sensemaking er en teori udviklet med henblik på at forstå interaktion i organisationer og koblingen mellem organisering og meningsskabelse. Teorien er primært tegnet af den amerikanske organisationsteoretiker Karl Weick. Sensemaking - introduktion til Karl Weick er en grundbog i, hvordan man kan lave empiriske analyser af sensemakingprocesser. Teorien er et oplagt udgangspunkt for at analysere organisering, forandringer i organisationer, ledelse, strategiudvikling, kommunikation, informationsstyring og meningsskabelse blandt aktører i organisationer. Bogen giver redskaber til at stille skarpt på de processer, hvorigennem vi skaber mening. Karl Weick har skrevet bogens indledning, hvor han reflekterer over to af sine primære artikler, som indgår i bogen i dansk oversættelse. "Tine Murphys bog kan anbefales til enhver der vil danne sig et klarere billede af sensemaking og hvordan det kan bruges til undersøgelser, teoretisk forståelse eller ledelse. Murphy undgår at gøre sensemaking til en øvelse i kognition, og gør det i stedet til en levende proces af handling og fortolkning, hvilket placerer den helt centralt i den spændende del af organisering og organisationer. Bogens fokus på samspil mellem individ og organisation, mellem samhandling og identitet, og mellem teori og praksis giver læseren en helhedsforståelse uden at nuancerne går tabt." Tor Hernes, Professor i Organisationsteori, CBS Bogens målgruppe er videregående uddannelser, hvor faget organisation udgør en væsentlig del af pensum.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies