Metode og videnskabsteori

Kvalitative metoder

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

34 materialer

Digitale metoder
Digitaliseringen af sociale omgangsformer giver både nye muligheder og udfordringer for samfundsvidenskabelig og humanistisk forskning. Det er blevet relativt enkelt at høste meget store datamængder fra sociale medier og lignende internetteknologier, men det er et åbent spørgsmål, hvad man stiller op med denne overflod af nye digitale spor. Hvad er et hyperlink, en brugerprofil eller et hashtag i grunden for en type data? Hvad er relationen mellem internetadfærd og folks "virkelige" liv? Og hvordan håndterer man digital empiri i konkrete samfunds- og humanvidenskabelige undersøgelser?   Denne bog giver en praktisk indføring i, hvad det vil sige at arbejde med digitalt fødte data. Der er tale om en tilgang præget af både nye analytiske redskaber og nye former for empiri, der er opstået med internettet. Bogen præsenterer "digitale metoder" og den tilhørende teoretiske basis med fokus på praktiske greb for studerende og forskere, der selv skal i gang med at foretage undersøgelser på og med nettet.   Om forfatterne Andreas Birkbak og Anders Kristian Munk er hhv. adjunkt og lektor ved Teknoantropologisk Laboratorium (TANTlab), Institut for Læring og Filosofi, AAU København.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Kvalitative analyser
Samspillet mellem mennesket og de enkelte dele af samfundet er komplekst, og hvis man arbejder i dette felt, er det nødvendigt at kunne identificere årsager og sammenhænge. Hvorfor trives nogle børn i børnehaven bedre end andre? Hvordan er sammenhængen mellem mål og midler i arbejdet med unge kriminelle? Hvordan betragter sygeplejersken og samfundsforskeren sygdomme, og hvilke forskelle er der på deres holdninger? Hvordan hænger politikerens argumentation sammen med de praktiske forhold på uddannelsesområdet? Kvalitative undersøgelser gør det muligt for såvel praktikere som forskere at finde årsager og sammenhænge i alle former for samfundsmæssige problemstillinger. Denne bog forklarer de fire fundamentale trin i forskningsprocessen: problemformulering, undersøgelsesplanlægning, dataindsamling og -konstruktion samt analyse, vurdering og konklusion. Derefter gennemgås en række analyseformer trin for trin ud fra konkrete eksempler: indholdsanalyse, konversationsanalyse, grounded theory, argumentationsanalyse og diskursanalyse. Bogen henvender sig til studerende og praktikere inden for blandt andet samfundsfag og samfundsvidenskab, socialt arbejde, sygepleje, politiarbejde, pædagogik og andre områder, hvor samspillet mellem menneske og samfund er i centrum. Merete Watt Boolsen er lektor på Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Undersøgelser
Undersøgelser. Videnskabsteori og metode i pædagogiske studier handler om at undersøge pædagogiske forhold. Den præsenterer en række af de tankegange og overvejelser, der ligger bag pædagogisk forskning, forskellige måder, den kan udføres på, og metoder, den kan benytte sig af. Og den diskuterer, hvordan viden skabes, og hvordan man som deltager i pædagogisk praksis vil kunne anlægge et forskningsmæssigt blik på praksis – dvs. hvordan man med inspiration fra forskning og brug af videnskabelige tankegange, procedurer og metoder kan systematisere sine undersøgelser og iagttagelser, så de får noget af den kvalitet og gennemslagskraft, vi kender fra forskningen. Første del af bogen handler om, hvad det indebærer at skabe viden. Anden del koncentrerer sig om den praktiske gennemførelse af en undersøgelse, fra den indledende fase, hvor fokus ligger på, hvad der skal undersøges, over de følgende faser, hvor undersøgelsen designes, gennemføres og sammenfattes. Bogen er til studiebrug i bredeste forstand. Den retter sig mod undervisningssammenhænge i de pædagogiske professionsuddannelser, men er også relevant i efter- eller videreuddannelse inden for det pædagogiske eller det sociale område. Martha Mottelson er lektor og forsker på læreruddannelsen, professionshøjskolen UCC. Lars Jakob Muschinsky har tidligere været forsker i pædagogik på Københavns Universitet og rektor for læreruddannelsen på Zahles Seminarium.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

240,00 kr.

192,00 kr. ekskl. moms

+-
Kvalitativ analyse
Samfundsvidenskabelig analyse tager afsæt i teori og forskningsmetode og har som formål at drage konklusioner ud af et indsamlet datamateriale. Den analytiske proces afhænger af, hvilket perspektiv og hvilke grundantagelser man gør brug af. Denne bog viser helt konkret, hvordan man analyserer et kvalitativt materiale med afsæt i syv af de mest udbredte analytiske perspektiver: - Symbolsk interaktionisme - Fænomenologi - Hermeneutik - Grounded Theory - Narrativ analyse - Diskursanalyse - ANT-baseret analyse Bogens kapitler er skrevet af førende kvalitative forskere, som præsenterer de syv perspektiver og viser, hvilke konkrete empiriske strategier de hver især lægger op til. Redigeret af Margaretha Järvinen, professor på Sociologisk Institut, KU, og Nanna Mik-Meyer, professor ved SFI.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

450,00 kr.

360,00 kr. ekskl. moms

+-
Narrativ forskning
Fortællinger spiller en afgørende rolle i alle sociale omgangsformer, ikke blot som en måde at formidle information på, men også som en måde at påvirke andre og forme virkeligheden, så den ser ud på en bestemt måde. I en lang række sammenhænge opleves det, at narrativer bruges strategisk til at fremme bestemte dagsordner. I en mere hverdagslig forstand kan fortællinger spille en vigtig rolle som det kit, der binder sociale relationer sammen og skaber en sammenhængende identitet for individer. Derfor er narrativ analyse en vigtig discipin i samfundsvidenskab og humaniora. Denne bog gennemgår den narrative analyses mange facetter. Den giver en indføring i, hvad narrativ analyse indebærer, og supplerer med en række eksempler på, hvordan analyserne laves i praksis. Bogen er skrevet som lærebog til studerende på universiteter og professionshøjskoler og som håndbog til forskere, der selv arbejder med narrative studier.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

360,00 kr.

288,00 kr. ekskl. moms

+-
Guide til NVivo 11 til Windows
NVivo er et af de bedste programmer til at systematisere kvalitative undersøgelser. Denne guide er en ”hands on”-introduktion til NVivo 11, som fører læseren gennem de mest anvendte funktioner i programmet og giver de nødvendige redskaber til at lave systematiske analyser af bl.a. interview og dokumentarisk materiale. På bogens hjemmeside på hansreitzel.dk kan man finde øvelsesmaterialer i form af interview og dokumenter, der kan bruges til praktiske øvelser sammen med bogen.  Lotte Bøgh Andersen, Anne Skorkjær Binderkrantz og Anne Mette Kjeldsen er ansat ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. De anvender selv kvalitativ metode i deres forskning og har i en årrække undervist i brugen af NVivo. Denne version af bogen er til Windows-brugere.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

180,00 kr.

144,00 kr. ekskl. moms

+-
Guide til NVivo 11 til Mac
NVivo er et af de bedste programmer til at systematisere kvalitative undersøgelser. Denne guide er en ”hands on”-introduktion til NVivo 11, som fører læseren gennem de mest anvendte funktioner i programmet og giver de nødvendige redskaber til at lave systematiske analyser af bl.a. interview og dokumentarisk materiale. På bogens hjemmeside på hansreitzel.dk kan man finde øvelsesmaterialer i form af interview og dokumenter, der kan bruges til praktiske øvelser sammen med bogen.  Lotte Bøgh Andersen, Anne Skorkjær Binderkrantz og Anne Mette Kjeldsen er ansat ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. De anvender selv kvalitativ metode i deres forskning og har i en årrække undervist i brugen af NVivo. Denne version af bogen er til Mac-brugere.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

180,00 kr.

144,00 kr. ekskl. moms

+-
Lærerens undersøgelsesmetoder
Lærerens videnslandskab er meget komplekst, og når man som lærer eller lærerstuderende bevæger sig rundt i dette landskab, er det nyttigt at kunne skelne mellem de mange forskellige former for viden og de dertil hørende positioner og erkendelsesinteresser. Den moderne lærer skal kunne forholde sig til og vurdere de forskellige former for viden og skal desuden kunne producere viden om sin egen undervisningspraksis. I dag stilles der som bekendt krav til lærerprofessionen om evidens, dokumentation, evaluering og kvalitetssikring med tre formål: at vise, hvad læreren laver, at undersøge resultaterne af lærerens aktiviteter og at udvikle skolens praksis. Lærerens undersøgelsesmetoder indeholder beskrivelser af en række konkrete undersøgelsesmetoder, som læreren og den lærerstuderende kan have gavn af i sit arbejde eller sine studier: observation, interview, spørgeskemaundersøgelse, indsamling af allerede eksisterende data, præsentation af data samt udviklingsarbejde i skolen. Lars Aagerup er ph.d.,  lektor i pædagogik ved UCSJ og arbejder med forskning i pædagogik og uddannelse af pædagoger. Han er uddannet socialpædagog i 1977 og har arbejdet med udsatte børn og unge, til han blev underviser i 1996. Katrine Willaa er cand.mag.pæd.psyk. og lektor ved UCSJ, hvor hun underviser på læreruddannelsen i psykologi og specialpædagogik. Hun er desuden uddannet proces- og teamcoach fra RUC.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

230,00 kr.

184,00 kr. ekskl. moms

+-
Metodebogen
Metodebogen præsenterer forskellige studiemetoder i pædagoguddannelsen og sætter dem i relation til udviklingen inden for uddannelsen og det pædagogiske felt. Udgangspunktet er pædagoguddannelsens placering mellem profession og akademisering. Hensigten er at dække de pædagogstuderendes behov for at diskutere de krav og udfordringer, de møder i deres uddannelse. Bogen stiller derfor skarpt på det forhold, at de studerende både skal kvalificere sig til en praktisk profession og bruge videnskabelige metoder i løbet af uddannelsen. Bogen behandler desuden den sociale læring, der finder sted i uddannelsen, ligesom den beskæftiger sig med den undervisning, der foregår på studiet, dels for at de studerende kan få et indblik i nogle af de overvejelser, der gøres i forbindelse med undervisning, dels for at underviserne kan få et andet perspektiv på undervisning end deres eget. Denne 2. udgave er revideret på baggrund af reformen af pædagoguddannelsen 2014. Der er tilføjet kapitler om portfolio og studiemetoder, og bogen er suppleret med et selvstændigt kapitel om BA-projektet. Desuden sættes der fokus på metoder til indsamling af empiri gennem hele uddannelsen. Metodebogen henvender sig både til pædagogstuderende og undervisere på pædagoguddannelsen. De pædagogstuderende vil kunne genkende deres egen situation, det pædagogiske hverdagsarbejde og de specifikt pædagogfaglige problemstillinger i bogen. Noona Elisabeth Jensen er cand.phil. i pædagogik, lektor i pædagogik ved Pædagoguddannelsen Sydhavn, Professionshøjskolen UCC.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

335,00 kr.

268,00 kr. ekskl. moms

Dybdegående interviewfortolkning
Dybdegående fortolkning af interviews er yderst sparsomt behandlet i litteraturen om kvalitativ metode. Det gælder især, når man kigger på, hvordan man i praksis tolker dybdegående. Bogens formål er at bidrage til at dække dette hul i litteraturen, og det sker med fokus på tre problemstillinger: Hvad er en dybdegående tolkningsmetode, og hvordan tager den sig ud i praksis? Hvilke etiske problemer er forbundet med dybdegående interviewfortolkning og ”mistankens hermeneutik”? Den etiske diskussion er vigtig, bl.a. fordi mange studerende intuitivt er skeptiske over for at skulle forholde sig kritisk og mistænksomt til deres interviewpersoner. Hvilke kriterier skal dybdegående tolkning leve op til for at være valid, og hvad karakteriserer en interviewfortolkning, som gør det? Bogen henvender sig især til kommunikations- og mediestuderende på universiteterne og handelshøjskolerne. Men bogen vil være relevant på andre universitetsuddannelser, hvor der arbejdes med interviewfortolkning, fx psykologi og pædagogik og ikke mindst de forskellige samfundsvidenskabelige uddannelser, hvor interviewfortolkning spiller en rolle.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies