Kommunikation

Kommunikationsteori

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

10 materialer

Politisk kommunikation
En ny medievirkelighed har indfundet sig. Flittigt brugte begreber som fake news, filterbobler og ekkokamre, trolls og bots i sociale medier vidner om, at der i disse år sker store forandringer inden for politisk kommunikation. Forfatterne kortlægger og beskriver de bagvedliggende sammenhænge mellem denne nye medievirkelighed og vor tids politiske opbrud. Den nye tidsalder er ikke mindst kendetegnet ved, at en række nye politiske aktører er dukket op – policy-professionelle, medielobbyister og tænketanke – og bogen ser nærmere på, hvilken rolle disse nye aktører spiller i den politiske kommunikation.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Vælg dit sprog
Vælg dit sprog – tal ordentligt fokuserer på sprog som en social overenskomst mellem mennesker, og den lægger vægt på, at sproget både formidler budskaber og er en del afsenderens identitet. I forhold til tidligere er der i dag skruet op for talesprogets plads i krydsfeltet mellem tale og skrift. I en verden fuld af medier, der konstant blander sig i det offentlige og det private rum, er det afgørende at være sprogligt sikker og velovervejet, for at vi overhovedet kan holde de elektroniske medier ud. De fylder meget, de trænger sig på overalt, og de styrer på mange områder vores forståelser af verden. En ordentlig håndtering af sproget som middel til formidling er det mindste, vi kan forlange af de journalister og kommunikatører, der hele tiden vil have vores opmærksomhed. Vælg dit sprog – tal ordentligt henvender sig især til journalister og kommunikationsfagets mange andre udøvere. Bogen er illustreret med tegninger af Gitte Skov. Michael Kjær Ejstrup er ph.d. og forskningschef i sprog ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt forfatter, debattør og foredragsholder. Han har tidligere udgivet Grundbog i sprog (2012) og Hvad tiden er fuld af, flyder munden over med (2015).  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Kommunikationsteori
Den kommunikative arena er betragtelig – grænsende til det uoverskuelige! Kommunikation er et omfattende og indholdsrigt begreb, og litteraturstudier illustrerer mangfoldigheden, men også, at der ikke eksisterer nogen altomfattende supermodel, der alene kan indfange området. Kommunikationsteori – en grundbog giver en første indføring til et kolossalt stort og meget vanskeligt afgrænseligt område. Denne grundbog behandler på forskellige måder kommunikation mellem aktører i forskellige perspektiver. I overskuelig form præsenteres såvel de forskellige teoretiske som videnskabelige retninger i relation til kommunikation, ligesom en lang række begreber præsenteres, defineres og diskuteres i bogen. Kommunikationsteori kan også anvendes som et opslagsværk; noget man læser i, når man har behov for et hurtigt overblik på et specifikt emneområde for siden at gå videre i originallitteraturen. I denne reviderede 2. udgave er de tidligere kapitler blevet opdaterede og der er nye kapitler om retorik og strategisk ledelseskommunikation. Kommunikationsteori – en grundbog kan anvendes på forskellige uddannelser og i flere sammenhænge i et studium. Den er ikke specifikt bundet til noget fag eller nogen uddannelse. Bogen er bevidst tilrettelagt så almen og bred, at den kan bruges på de fleste uddannelser og kurser, hvori kommunikation indgår.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

560,00 kr.

448,00 kr. ekskl. moms

+-
Kommunikation skaber din organisation
I Kommunikation skaber din organisation demonstrerer forfatteren med en narrativ tilgang til kommunikation, hvordan organisationer skabes gennem interaktioner mellem ledere og medarbejdere og mellem organisation og omverden. Historier hjælper os med at skabe mening og er derfor vigtige både som organisationsudviklingsværktøj og positioneringsværktøj. Når man forstår historiers formende magt, bliver de en kilde til både forståelse og udvikling.   Bogen giver indsigt i arbejdet med identitet, vision og værdier, kultur, narrativ organisationsudvikling, intern kommunikation, kommunikationspolitikker, måling af kommunikation, employer branding og autokommunikation.   2. udgaven lægger mere vægt på de praktiske værktøjer i forhold til arbejdet med kultur, kommunikationspolitikker og måling af kommunikation. Bogen er også blevet suppleret med to nye kapitler om hhv. coordinated management of meaning, som er et supplement til den narrative tilgang, og om forandringskommunikation, da det er et emne, der fylder meget i de fleste organisationer. De fleste kapitler i bogen er i øvrigt blevet uddybet på baggrund af forfatterens undervisningserfaringer med den første udgave samt input fra studerende.   Bogens målgruppe er studerende på videregående uddannelser og praktikere, som ønsker større refleksion over deres daglige kommunikationsarbejde.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

385,00 kr.

308,00 kr. ekskl. moms

+-
Godt sprog i organisationer
Gennem de seneste årtier har kommunikationsmedarbejdere og sprogkonsulenter gjort en stor indsats for at forbedre sprog og tekster i en lang række organisationer. Alligevel har de færreste organisationer fået sat sprogarbejdet i system, og der findes stadig masser af eksempler på uheldige tekster der undergraver organisationernes troværdighed, får salget til at dale og kunderne til at ringe. I denne bog får du masser af tips og tricks til at professionalisere sprogarbejdet. Bogen giver indsigt i de praktiske og teoretiske overvejelser der skal til for at gennemføre sproglige forandringer i både private og offentlige organisationer. Du får konkrete råd til hvordan du analyserer kommunikationskulturen og teksterne, hvordan du undersøger modtagernes opfattelse af teksterne, og hvordan du knytter sprogarbejdets målsætninger til forretningen. Du får også eksempler på hvordan organisationer har løst de forskellige udfordringer der ofte er forbundet med arbejdet: Hvordan motiverer du ledere og medarbejdere, hvilke sproglige anbefalinger passer til situationen, og hvordan måler du effekten af arbejdet? Godt sprog i organisationer er en grundbog i sprogarbejde for sproglige rådgivere og kommunikationsmedarbejdere og for studerende der læser fx kommunikation, dansk, journalistik, retorik eller sproglig rådgivning.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Fra metateori til kommunikation
Kommunikationsvidenskabelige studier kan med fordel trække på sociologiske og metateoretiske perspektiver. Sådan lyder budskabet med bogen her!   I bogen præsenteres læseren for forskellige teoretiske tilgange og begreber, der hver især er frugtbare, når man skal analysere forskellige kommunikative problemstillinger. De teoretiske tilgange viser, hvor forskelligt analyser kan gribes an, og at refleksion på et metateoretisk niveau bidrager både til analyserne og til diskussion af resultaterne. Læseren præsenteres for udvalgte teorier og begreber fra teoretikere som Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas og Niklas Luhmann og fra teoretiske retninger som dialogisk kommunikation, praksisteori, aktionsforskning, feministisk teori m.fl. - hele tiden holdt op imod og anvendt i forhold til kommunikation og medievidenskab.   Bogen henvender sig til undervisere og studerende på videregående uddannelser inden for kommunikation, film- og medievidenskab.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

325,00 kr.

260,00 kr. ekskl. moms

+-
Klinik, kommunikation, information
Bogens hovedfokus er det direkte møde mellem patient og fagperson, men også samarbejde mellem forskellige grupper og med pårørende behandles. Kropssyn og kropslig kommunikation har fået en stor plads, og forholdet mellem faglig aktivitet på den ene side og dagliglivets erfaringer på den anden går som en rød tråd gennem bogen. Eline Thornquist ser på kommunikation som en grundlæggende social aktivitet, hvor de sociale og kulturelle forhold er bestemmende for, hvad der sker, og for hvordan deltagerne forstår og fortolker deres egne og andres handlinger. Hun tager fat på en række centrale spørgsmål, og begrebet kommunikation ses i et større perspektiv, hvor forfatteren trækker på viden inden for sprogvidenskab, fænomenologi og socialfilosofi, samt fra fagene sociologi og socialantropologi. I denne reviderede udgave konkretiseres kommunikation og samarbejde ved hjælp af eksempler fra praksis. Forfatteren viser, hvordan informationsudveksling og kommunikation er en del af det faglige arbejde, og hvordan sundhedspersonalet kan bruge deres kompetencer og position forskelligt. Desuden har brugerdeltagelse og empowerment fået en mere central plads i bogen.   Eline Thornquist (f. 1947) er fysioterapeut med videreuddannelse i psykomotorisk behandling. Dr. philos. 1999 ved Det medicinske fakultet, Universitetet i Oslo. Hun har i sin doktorafhandling beskrevet, hvordan fysioterapeuter opfatter krop og funktion og analyseret konkrete praksissituationer. Hun er førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø, Det medicinske fakultet og arbejder også freelance. Oversat fra norsk efter Kommunikasjon: Teoretiske perspektiver på praksis i helsetjenesten af Mikal Arboe.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

360,00 kr.

288,00 kr. ekskl. moms

+-
Talens magt
Denne bog er en grundbog i mundtlig retorik – kunsten at holde en overbevisende tale. I bogen introduceres talekunstens centrale greb, såsom vigtigheden af at analysere sin talesituation, strategisk brug af argumentation, virkningen af eksempler, hensigtsmæssig opbygning af en tale, effektiv sprogbrug, samt hensigtsmæssig selvfremstilling og fremførelse. Bogen henter sin teoretiske forståelsesramme fra den 2500 år gamle lære om retorik, mens de praktiske eksempler og anvisninger er tilpasset en nutidig brugskontekst. Formålet er en kontinuerlig bevægelse fra teori til praksis, så bogens indsigt i talekunstens væsen hele tiden omsættes til konkrete anvisninger. Bogen henvender sig til alle, som ønsker at kunne tale overbevisende. Det gælder indføringen i mundtlig retorik på videregående uddannelser, seminarier og professionsstudierne samt retorikkurser i det private erhvervsliv.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
I litteraturen om sprogfilosofi, logik, semantik/semiotik, matematik, kunstig intelligens etc. støder man hyppigt på navnet Gottlob Frege. Det var ikke til at forudse i denne mands levetid (1848-1925). Men i dag øver hans livsværk en afgørende indflydelse på disse områder. Ikke mindst gennem den store betydning, han fik for Bertrand Russell og Ludwig Wittgenstein, bidrog Frege til at sætte dagsordenen for det tyvende århundreds sprogfilosofi og logik. Efter Anden Verdenskrig blev man i det internationale filosofiske miljø for alvor klar over Freges dybe indsigt i sprogfilosofiske og sproglogiske problemer. Siden har hans indflydelse været stadigt stigende. Denne bog er for det første en bog om Frege: Første del er en omfattende introduktion til de problematikker, han arbejdede med, og den måde han greb dem an på. Den er for det andet en bog af Frege: Anden del rummer en oversættelse af centrale uddrag af de vigtigste af hans skrifter. Bogen vil ikke mindst yde et bidrag til en samtale mellem de humanistiske og de eksakte videnskabers tilgange til udforskningen af sprogets omfattende og dybe mysterier. Sprogets logik indgår i Academicas studieserie - som foruden denne bog består af Fortolkning og overfortolkning, Teoriens lovprisning og Videnskab og fornuft.

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Sproglig tekstanalyse
"Sproglig tekstanalyse" giver læseren en indføring i brugen af værktøjer til at analysere tekster med. Bogen giver en oversigt over tekstlingvistikkens teori og metoder, og den viser med mange eksempler og øvelser, hvordan man udfører sproglig tekstanalyse i praksis. Der er tale om en pædagogisk indføring, hvor analyse og teori går fra det simple til det komplekst sammenhængende, fra sætninger til litterære tekster. Fokus er på, hvordan tekster hænger sammen - hvordan tekster er kohærente. I bogens sidste del gives en samlet analysemodel, som kan inspirere læseren til det videre arbejde med at blive en kompetent tekstanalytiker med en teoretisk forståelse af de mangfoldige tekstlige fænomener. Bogen henvender sig til studerende på universiteternes grunduddannelser inden for sprog- og kommunikationsfag (herunder retorik og journalistik). Den vil også kunne finde anvendelse på seminarer og i efteruddannelsessammenhænge af bl.a. gymnasielærere. Ib Ulbæk er ansat som lektor i dansk sprog ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet. Han har en ph.d. i sprogpsykologi og arbejder på at kombinere det tekstlingvistiske felt med sprogpsykologisk metode inden for rammerne af en almen pragmatisk sprogopfattelse.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

185,00 kr.

148,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies