Dansk, sprog og retorik

Læsning

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

4 materialer

Genrepædagogik
Genrepædagogik og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen samler en række forsknings- og udviklingsarbejder fra og omkring læseforskningsmiljøet på VIA University College. Bogen præsenterer dermed ny viden om læse- og skrivepædagogik, en viden der er udviklet og afprøvet i et tæt samarbejde med den undervisningspraksis, som forskernes projekter er knyttet til. Projekterne tegner tilsammen et billede af et bredt og komplekst syn på læse- og skriveundervisningen i skolens fag. Elever med vidt forskellige forudsætninger indgår i undersøgelserne, ligesom bogen både rummer nye bud på litteraturpædagogik og faglig læseundervisning. Kapitlerne formidler altså pædagogiske svar på aktuelle udfordringer i læse- og skriveundervisningen. Forløb og aktiviteter er for de flestes vedkommende blevet afprøvet i en eller flere klasser, og dermed er projekterne blevet præget af alle de muligheder og begrænsninger, en almindelig skolehverdag byder på. Disse forløb skal ses som inspiration, der forhåbentlig overbeviser og giver andre lyst til selv at kaste sig ud i sprogbaserede forløb af alle størrelsesordener.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

400,00 kr.

320,00 kr. ekskl. moms

+-
Tæt på literacy
Det engelske ord literacy, som også benyttes på dansk, har traditionelt handlet om skriftsprogskyndighed, men inkluderer i en nutidig sprogbrug også det talte sprog og sammenhængen mellem talt og skrevet sprog. Samtidig er multimodale tekstformer også blevet en integreret del af nyere literacy-teori. Literacy er derfor blevet et omfattende begreb, som får mange kommunikative fænomener til at hænge sammen. Det er også et didaktisk begreb, som tager udgangspunkt i ønsket om at skabe bedre forudsætninger for kommunikation, og som dækker hele skoleforløbet fra de små til de store klasser. Literacy handler bl.a. om, hvordan man lærer gennem sprog, hvordan læring foregår i sociale sammenhænge, og hvordan læring hænger sammen med betydningsskabelse og identitet. Tæt på literacy. Håndbog i læsning og skrivning er skrevet som en lærebog til læreruddannelsen på baggrund af studieordningens aktuelle krav, samt til læreres efteruddannelse, men den vil også være interessant læsning for andre faggrupper med interesse for sprog og betydningsdannelse. Bogens 12 kapitler tager udgangspunkt i 10 indledende teser om literacy, der bl.a. ser begrebet i et samfundsmæssigt og uddannelsespolitisk perspektiv. Johannes Fibiger er cand.mag. i dansk, idéhistorie og filosofi og lektor i dansk ved VIA University College. Martin Jørgensen er cand.mag. i dansk og kristendomskundskab og tidligere lektor ved VIA University College. De har også sammen udgivet Tæt på sprog. Håndbog i dansk sprog og sprogdidaktik. De to bøger skal ses som en helhed, hvor hvert bind belyser sider af sprogets forhold til den virkelighed, det afspejler og skaber.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

360,00 kr.

288,00 kr. ekskl. moms

+-
Læseforståelse - indsigt og undervisning
Det er ikke nok at have knækket skriftens kode. God læseforståelse er afgørende ikke bare i de fleste fag i skolen, men også i uddannelse, i arbejde og i det hele taget, når man vil lære noget nyt. Der skal også god læseforståelse til på de sociale medier. Denne bog giver en indføring i den eksisterende viden om læseforståelse. Den gennemgår de vigtige færdigheder i tekstforståelse – som ikke kan tages for givet, selv om eleverne har knækket skriftens kode. Og den viser, hvordan indsigt i disse færdigheder kan kombineres til en undervisning, der har stor chance for at virke.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Læsning og læseundervisning
  Læsning og læseundervisning er en grundbog om læsning. Bogen rummer aktuel, forskningsbaseret viden om læsning med central betydning for undervisningen – bl.a. principperne i dansk skrift, læseprocesser, metoder i læseundervisning og læsevanskeligheder.   3. udgave er opdateret og indeholder nyskrevne kapitler om læserforståelse og de tidlige forudsætninger for forståelse. I denne 3. udgave er der flere eksempler på, hvordan den almene viden om læsning har betydning for praksis, og der er flere forslag til læseraktiviteter. Læsning og læseundervisning udgør et væsentligt grundlag for enhver læseundervisers praksis. Carsten Elbro, dr.phil., er professor i læsning ved Københavns Universitet, hvor han leder Center for Læseforskning.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

335,00 kr.

268,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies