Medierne omtales ofte som den fjerde statsmagt: en kulegravende, demokratisk institution, der holder politikere og magthavere under opsyn.
Men relationen mellem politik, medier og samfund er i praksis mere kompleks. Medierne ansporer magthaverne til at holde sig på måtten; men politikere, interesseorganisationer og andre magtfulde institutioner søger samtidig i høj grad at styre mediedagsordenen. Desuden er mediedækningen præget af, hvad der falder i offentlighedens smag. Endelig er spørgsmålet, hvad vi overhovedet forstår ved en medieoffentlighed i en virkelighed præget af sociale medier, hvor privatpersoner i vidt omfang genererer medieindholdet og kommunikerer om politik og samfundsforhold på nye måder.
Medier politik og samfund giver en indføring i mediernes samfundsmæssige betydning igennem i en række nedslag:
- Det danske mediesystem
- Medialiseringen af politik og samfund
- Demokrati og offentlighed
- Partierne og medierne
- Nyhedsdækning og politik
- Valgkampe og medier
- Framing og politisk holdningsdannelse
- Politisk deltagelse og viden
- Interesseorganisationer og medier
- Politisk aktivisme
- Politiske skandaler
- Nye medier og offentlighed
Redigeret af Thomas Olesen, lektor i statskundskab på Aarhus Universitet.
340,00 kr.
272,00 kr. ekskl. moms