At stå i det åbne

At stå i det åbne

Dannelse gennem filosofisk undren og nærvær

Beskrivelse

ANMELDELSER

Ekstramaterialer

Fakta

I At stå i det åbne. Dannelse gennem filosofisk undren og nærvær retter Finn Thorbjørn Hansen blikket mod, hvad det vil sige at stå i et undringsfællesskab, og redegør for, hvordan den filosofiske undren kan være en vej til en større forståelse for den eksistentielle og dannelsesmæssige dimension i vejledning og undervisning.

Bogen retter en grundlæggende kritik mod den vidensorienterede og socialkonstruktivistiske læringsteori og præsenterer en ny værensorienteret vejlednings- og dannelsesforståelse, der sætter professionsudøverens evne til at stå i et nærvær og en undren centralt.

Med konkrete eksempler og øvelser i filosofisk praksis viser forfat­teren, hvordan et sådant undringsfællesskab kan blive til i undervisningen og vejledningen. Bogen er således forsynet med et appendiks med filosofiske øvelser til brug i pædagogisk sammenhæng.

At stå i det åbne henvender sig til undervisere, vejledere, sygeplejersker, konsulenter, coaches og ledere, der ønsker at trække på philo-sophia – i betydningen kærlighed til visdom og skønhed – som en afgørende motivations­faktor for læring og dannelse.

Finn Thorbjørn Hansen er ph.d. og cand.mag. og ansat som lektor i vejledning ved Institut for Curriculumforskning, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet. Han er bl.a. kendt i Danmark for at have præsenteret ”filosofisk vejledning” og som fortaler for eksi­stens­­pædagogikken. Han er desuden formand for Dansk Selskab for Filosofisk Praksis og har skrevet adskil­lelige artikler og bøger inden for det pædagogisk-filosofiske område. På Hans Reitzels Forlag har han tidligere udgivet Det filosofiske liv (2002).