Didaktiske revolutioner (i-bog)

Didaktiske revolutioner tager læseren med gennem de væsentligste epoker af undervisningens historie. Bogen sætter af fra opfindelsen af professionel undervisning med latinskolerne i 1100-tallet. Det er den første revolutioner. Herfra fører forfatteren os gennem industrialiseringens fokus på orden og struktur, og hvad det gør ved den professionelle undervisning. Det er den anden revolution. Turen herfra går gennem reformpædagogikkens fokus på eleverne. Det er den tredje revolution. Hvad der sker herefter, er stadig åbent. Forfatteren drøfter derfor afslutningsvist, om vi er på vej ind i en fjerde revolution.

Revolutionerne har udviklet skolen. Det er takke være dem, at vi i Danmark i dag er gode til at undervise. Vi kan derfor lære en del af den historie, der har gjort os til dygtige undervisere – og med det undgå at lave de fejl, vi tidligere har lært så meget af. Forfatteren peger i den sammenhæng på, at undervisningens udvikler sig bedst, når vi respekterer undervisningens og skoleudviklingens logik og lader dem udvikle sig på deres egne præmisser.

Didaktiske revolutioner henvender sig til alle, der arbejde med didaktik og skoleudvikling for at skabe bedre undervisning.

Didaktiske revolutioner (i-bog)

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Fakta

ISBN:
9788702309676
Udgave:
1
Udgivelsesdato:
03. august 2020
Sider:
200
Redaktør:
Henrik Juul