"Man skal ikke læse en masse teori. Bogen konkretiserer, hvordan man producerer den viden, der mangler for at løse et problem."
Sådan lyder det fra Henrik Valentin Jensen, der er censorforperson og forfatter til "Z-skrivebogen: Skriv opgaver kort, klart og struktureret." Vi har talt med Henrik om hans nyeste bog, motiverne bag den, og hvad der gør den helt særlig.
Hvad gør denne bog særlig sammenlignet med andre bøger om opgaveskrivning?
- Z-Skrivebogen giver studerende metoder, så de trin for trin får godt fat om at skrive et projekt. De fleste andre bøger er typisk om de overordnede akademiske krav til indholdet, og er set fra vejleders synspunkt. Vinklen i min bog er set fra modtagerens side, altså fra den der læser den færdige opgave. Den bygger på min erfaring som censor, om det en opgave typisk mangler, og som udfordrer de fleste studerende.
Hvilke typiske udfordringer ved opgaveskrivning adresserer din bog, og hvordan hjælper den med at løse dem?
- Mange synes, deres problemformulering er svær at skrive, og at det er svært at få sammenhæng i opgaven. Bogen viser, hvordan man i nogle få mellemtrin, kan gøre vejen fra det overordnede problem til problemformulering mere enkel og ligetil. Bogen har desuden en generel projektmodel, som sikrer, at man får god sammenhæng fra start til slut, og i øvrigt også bedre overblik og styr på tiden.
Hvordan hjælper din bog læseren med at strukturere deres tid?
- Det handler om at bruge sin tid på det rigtige. Det gør man navnlig ved at planlægge projektet og have styr på processen og de forskellige faser undervejs i projektet. Et projekt er tidskrævende, og man kommer til at skrive om og løbende lave ændringer. Bogen er derfor struktureret ud fra et projekt og dets skriveproces, så processen forløber hurtigere og mere sikkert.
Hvordan balancerer bogen mellem teoretisk viden og praktiske råd til læseren?
- Man skal ikke læse en masse teori. Bogen konkretiserer, hvordan man producerer den viden, der mangler for at løse et problem. For hvert led i et projekt er der figurer og eksempler herom, og derpå øvelser til at prøve det af. Den viden, man får ud af bogen, er med andre ord en tilgang og fremgangsmåde.
Undertitlen på din bog er ”Skriv kort, klart og struktureret”. Hvad mener du med det?
- Det er min formel til at skrive bedre opgaver, og bogen tager det op, der skal til for at få en opgave efter den opskrift. Skriver du kort, skriver du det samme, bare kortere uden at det går ud over indholdet, og det gør selvsagt opgaven lettere for andre at læse. Klart vil sige, at du udtrykker dig præcist, så dine pointer bliver nemmere for andre at forstå, mens struktureret vil sige, at opgaven er bygget op, så den har et naturligt og flydende forløb.
Er der bestemte målgrupper, bogen er skrevet til, fx studerende på specifikke uddannelser eller niveauer?
- Indholdet, i form af bogens modeller og værktøjer, kan bruges af alle, der skal skrive store opgaver, uanset hvor langt de er på en videregående uddannelse. Det kan fx være på et erhvervsakademi og universitet. Eksempler og øvelser er indenfor erhverv, teknologi og samfund.
Hvilken metode eller tilgang anbefaler du i bogen for at komme i gang med en opgave, når motivationen mangler?
- Tricket er at være helt bevidst om det, der motiverer en selv og de andre i ens studiegruppe, og bruge det aktivt. Det gælder i starten, når man skal finde sit tema, og undervejs i projektet. Fx er en af de store barrierer, at der i grupper er forskellige opfattelser af projektets indhold og hvordan man arbejder bedst sammen. Det er en kæmpe præstation at skrive store opgaver, som kræver et stort engagement hos alle, og det har bogen redskaber til at få frem.