Susanne Larsen

Undervisning mellem profession og forskning
Essaysamlingen »Undervisning mellem profession og forskning« tager udgangspunkt i erfaringer med undervisning i spændingsfeltet mellem den pædagogiske profession og forskning. Den består af ni essays skrevet af undervisere ved pædagoguddannelsen på Ranum Seminariet. Essaysamlingen giver i sin mangfoldighed et bud på det spektrum, som nutidens pædagogiske udfordringer består af. Bogen dækker fra børnehave- til socialpædagogik og fra fritids- til skolepædagogik. Den tager sit afsæt i både grund- og efteruddannelse samt i forskellige former for pædagogisk udviklingsarbejde. Bidragsydere og essays: Dorthe Ahlstrøm: »Pædagogstuderende for fuld udblæsning« I artiklen reflekteres over det at lave drama som læringsrum, hvor de studerende får mulighed for at opleve sig selv »for fuld udblæsning.« Susanne Larsen: »Børn og bevægelse - også et pædagogisk ansvar« Artiklen forholder sig til motorik og erkendelse. Problemstillingen sættes ind i et kritisk perspektiv i forhold til samfundsudviklingen. Flemming H. Christensen: »Undervisningsmetoder« Casemetoden og den reflekterende metode analyseres i undervisningen. Pia Østergaard: »En pædagogisk dannelsesrejse« Hvad er det, der sker i kulturmødet, og hvordan kan man håndtere kulturforskelle? Hans Støttrup Jensen: »Samarbejdet mellem lærere og pædagoger - dominans eller ligeværdighed?« Med udgangspunkt i en analyse af skolekulturen og den fritidspædagogiske kultur skitseres forskellige samarbejdsmodeller, og pædagoguddannelsens særlige ansvar for at kvalificere til samarbejdet understreges. Kurt Alling Nielsen: »At styrke styrkesiderne eller ja-cirkler« Gennem eksempler på pædagogisk udviklingsarbejde i henholdsvis en børnehave og ungdomsinstitutioner trækkes den ressourceorienterede pædagogiske tænkning op. Elsa Munch Carlsen: »Integration som pædagogisk strategi - erfaringer fra et udviklingsarbejde« Integrationsstrategien i en skolefritidsordning analyseres i forhold til en gruppe udviklingshæmmede børn

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies