Per Fibæk Laursen

Undervisningsplanlægning for faglærere
Undervisningsplanlægning for faglærere hjælper dig som læser med at udvikle en helhedsorienteret forståelse af, hvad god undervisning og læring indebærer. Hilde Hiim og Else Hippe lægger vægt på læring gennem egen deltagelse, oplevelse og erfaring, på ”læring gennem handling” – derfor indeholder bogen en mængde opgaver og øvelser, som de to forfattere foreslår, at du gennemgår og diskuterer med medstuderende. Øvelserne og opgaverne giver basis for teorien og for, at du kan danne dig din egen mening om bogens gennemgang af didaktik og pædagogik. Undervisningsplanlægning for faglærere er skrevet for kommende lærere inden for de faglige ungdomsuddannelser og inden for arbejdsmarkedsuddannelserne, men kan med fordel benyttes af studerende ved læreruddannelsen.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

230,00 kr.

184,00 kr. ekskl. moms

+-
Mål med mening
Det pædagogiske pendul svinger mellem ekstremer: Bølger med fokus på mål, evidens, effektivisering og lignende bliver afløst af øget interesse for samfundskritiske og dannelsesorienterede tilgange. Konsekvensen er, at de fornuftige erkendelser, der måske har været i den bølge, der ebber ud, bliver glemt. Læringsmålstyring i den danske folkeskole har været en meget stor bølge, men den står her i midten af 2018 ved udgangen af sin kortvarige epoke. Vi argumenterer i denne bog for, at vejen frem er mål med mening og ikke den totale forkastelse af læringsmål i undervisning og skole eller den totale forherligelse af samme. Mål med mening henvender sig til alle, der arbejder for at gøre den danske folkeskole bedre.   Formålet med bogen er at bidrage med empirisk viden om virkeligheden i dansk skole, skitsere et handlerum for lærere, nuancere debatten med kritisk undersøgelse af argumenter, perspektivere debatten historisk og teoretisk, og give forslag til, hvordan man kan arbejde med mål i grundskolen, herunder mål for dannelse.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

+-
Biologididaktik
Biologididaktik indfører læseren i feltet mellem biologifaget og almendidaktikken, og belyser herfra spørgsmålene hvad, hvorfor og hvordan grundskolens biologifag kan tænkes og praktiseres. Bogen afspejler biologifagets aktuelle tilstand i skolen, men trækker også på en flerårige historik inden for faget, ligesom den kan danne afsæt for fremtidens biologiundervisning. Bogen dækker det biologididaktiske felt gennem syv kapitler om: Biologifaget i folkeskolen Biologi som dannelsesfag Fagsprogsudvikling og faglig læsning og skrivning i biologi Modeller i biologiundervisningen Praktisk arbejde i biologiundervisningen Eksterne læringsmiljøer i biologiundervisningen Mål og evaluering i biologi Tværfagligt samarbejde og progression i naturfagene Fra fagdidaktik til daglig biologiundervisning. Kapitlerne bygger på såvel dansk som international litteratur og forskning inden for fagdidaktik. Hvert kapitel afsluttes med en række diskussionsspørgsmål, som kan bruges af studerende, i fagteams på skoler eller blandt lærere på efteruddannelse. Biologididaktik henvender sig til lærerstuderende, praktiserende lærere og lærere på efteruddannelse samt andre med interesse for fagdidaktikken i biologi.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Fremmedsprogsdidaktik
Fremmedsprogsdidaktik handler om at tilrettelægge undervisning i grundskolens sprogfag. Bogen præsenterer fremmedsprogsdidaktikkens aktuelle strømninger og generelle problemstillinger og inviterer de studerende til at reflektere over disse. Det sker gennem otte kapitler, der dækker fremmedsprogsundervisningens centrale traditioner og tilgange, elevernes mundtlige og skriftlige sprogtilegnelse og lærerens planlægning af undervisningen, herunder vurdering og brug af læremidler.   Hvert kapitel indledes med en case fra en undervisningssituation, som sættes i spil via nogle indledende refleksionsspørgsmål til kapitlets didaktiske fokus, der efterfølgende udredes. Alle kapitler afsluttes med studiespørgsmål, som fordrer refleksion over og brug af kapitlernes indhold. Fremmedsprogsdidaktik henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, fremmedsprogsvejledere og -lærere samt studerende ved efter- og videreuddannelse.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Dialog
Den danske folkeskoles undervisning er af så høj kvalitet, at den vanskeligt kan blive bedre. Derfor gavner det kun minimalt at bruge energi på at implementere pædagogiske koncepter som læringsmålstyret undervisning, Synlig Læring og digitale læringsplatforme. Disse koncepter støttes hverken af forskningen eller den danske skoletradition. Det gør til gengæld dialog. Dialog i undervisningen bygger på respekt for eleverne, som den danske skoletradition også gør det. Dialog er, hvad vi grundlæggende kan sige om god undervisning. Bogens budskab er derfor, at forskningen støtter de danske læreres traditioner, måder at tænke og udvikle undervisning på – modsat de koncepter, der påstår at bygge på forskningen. Dialog udreder en model for god og effektiv undervisning. DIALOG-modellen opstiller seks kvaliteter ved god og dermed dialogisk undervisning, som både understøttes af forskningen og de danske læreres traditioner: Dialog Indholdsmæssig klarhed Aktivering Læringsorientering Organisering Gennemskuelige forventninger. Per Fibæk Laursen er professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

+-
Madkundskabsdidaktik
Den mad, vi køber, har betydning for produktionen af fødevarer og dermed både klodens bæredygtighed og de mennesker og dyr, der skal producere fødevarerne. Den mad, vi spiser og serverer for andre, har stor betydning for vores egen og andres sundhed og trivsel. Og endelig er der den glæde og samhørighed, som både madlavning og måltider kan skabe under de rette forhold, som også kræver reflekterede overvejelser. Derfor skal vi lige tage en helikoptertur op i metatænkningen og se lidt nærmere på dannelse og didaktik og deres almene karakter, inden vi planlægger undervisningen i madkundskab. Madkundskabsdidaktik gør netop det ved at føre læseren ind i de mange faktorer, som undervisere i madkundskab må overveje for at planlægge en god og meningsfuld undervisning. Didaktiske spørgsmål om i hvad, hvordan og hvorfor vi skal undervise, bliver her understøttet af beskrivelser af forskellige fagsyn, menneskesyn og læringssyn. Bogen leverer også en række værktøjer, som kan inspirere til at planlægge varieret undervisning i faget. Madkundskabsdidaktik henvender sig primært til studerende ved læreruddannelsen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Fysik/kemididaktik
Fysik/kemididaktik. Læring og undervisning handler om de refleksioner, fysik/kemilæreren gør sig om undervisning og læring i sit fag. Bogen gennemgår fysik/kemiundervisningens hvad, hvorfor og hvordan: Hvad belyser fagets natur, udvikling, indhold, metode og forholdet mellem videnskabsfag og skolefag. Hvorfor handler især om de begrundelser, hvormed man kan legitimere faget og dets rolle i skolen. Det handler også om strømninger og synspunkter, der har præget udviklingen af skolen og faget samt den helt aktuelle debat. Hvordan handler om tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning med sigte på optimal læring for den enkelte elev. Fysik/kemididaktik. Læring og undervisning formidler fagdidaktik til lærerstuderende i undervisningsfaget fysik/kemi og til en bredere kreds af naturfagslærere i grundskolen. Bogen bygger på anerkendt viden og forskning og er skrevet af et kollegium af fagfolk, som foruden specialviden er tæt på praksis i grundskolen, i læreruddannelsen og i lærernes efter- og videreuddannelse. Bogen er forsynet med studiespørgsmål med henblik på refleksion og fordybelse og på http://fysikkemididaktik.hansreitzel.dk/ ligger ekstramateriale om bl.a. evaluering og sikkerhed i fysik/kemiundervisningen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Didaktikhåndbogen
Didaktikhåndbogen er en fuldendt lærebog i didaktik, der omfatter didaktikkens historie, teorier og virkeområder. Bogen er struktureret i to dele: A: "Didaktiske teorier", der udreder didaktiske retninger og traditioner, som de har udfoldet sig i den angelsaksiske verden, den kontinentale verden og i Danmark. B: "Didaktisk belysning af temaer", der gennem en lang række temaer kontekstualiserer didaktiske teorier og kategorier inden for de virkeområder, som didaktikeren typisk møder i sin praksis. Didaktikhåndbogen præsenterer således det vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at skabe og reflektere over sin praksis. Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab og følgesvend gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

500,00 kr.

400,00 kr. ekskl. moms

+-
Hattie på dansk
Uddannelsesforskeren John Hattie har gjort sit indtog i Danmark, hvor hans metaforskning har slået rod i faglige, politiske og kommercielle miljøer. Herfra er groet en dansk forståelse af Hattie, der bl.a. er blevet omsat til: politiske initiativer (folkeskolereformen og herunder især forenklede Fælles Mål), kommunale initiativer (fx konkret 'synlig læring' i stedet for Hatties Visible Learning, der handler om at se hinandens perspektiver i læringsprocessen), lokale initiativer (skolerne, som pålægges at arbejde videre med de kommunale initiativer). Hattie på dansk - Evidenstænkningen i et kritisk og konstruktivt perspektiv indfører i Hatties forskning, og hvordan den bruges i og har taget styringen på dansk skolepædagogik. Som Hattie anvendes i Danmark er det i følge bogens forfattere tvivlsomt, hvorvidt der overhovedet er evidens for de initiativer, der bliver taget. Hertil kommer, at initiativerne groft sagt umyndiggør læreren, da Hattiebaserede koncepter og manualer angiver vejen for læring. Man bør derfor diskutere brugen af Hattie kritisk og konstruktivt i bestræbelserne på at udvikle pædagogikken og skolen – og i bestræbelserne på at justere de initiativer af ovennævnte art i den danske folkeskole. Indhold Introduktion til Hattie og synlig læring– Per Fibæk Laursen Forenklingen af Hattie og Fælles Mål – Keld Skovmand Koncepternes vagtparade: Oversættelsen af synlig læring i praksis – Jørn Bjerre og Niels Møller Know Thy Impact - blinde vinkler i John Hatties evidens-credo – Steen Nepper Larsen Et kritisk lys på John Hatties teori om Visible Learning – Thomas Rømer

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Historiedidaktik
Historiedidaktik – mellem teori og praksis handler om tilrettelæggelse af historieundervisning, der støtter eleverne i historisk refleksion og historieskabende deltagelse, som gør, at de kan udvikle en meningsfuld kritisk historisk forståelse. Bogen består af tre dele: Første del behandler historie som et grundvilkår for mennesker, historie som fag, og hvordan dets sigte og indhold har ændret sig i tidens løb. Anden del gør rede for, hvordan elever forstår historie, og hvordan man kan organisere stoffet og tilrettelægge undervisningen. Tredje del drøfter eksempler på læremidler i faget og giver ideer til, hvordan de kan bruges. Historiedidaktik – mellem teori og praksis er en ny og stærkt revideret udgave af bogen Historiedidaktik – fra teori til praksis fra 2011. Bogen henvender sig til undervisningsfaget historie på læreruddannelsen, efteruddannelse, historielærere og andre der beskæftiger sig med historieformidling og -didaktik.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies