Fås som

Bog

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

Stk.


I alt

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

Det lærende menneske

Seks tilgange til pædagogisk praksis

Det lærende menneske stiller skarpt på seks forskellige perspektiver fra den læringsteoretiske bagage. Udgangspunktet for hvert perspektiv er praktiske handlinger, som lærere og elever foretager sig. Herfra sætter bogens forfattere ind med teoretiske uddybninger og kritiske drøftelser af praksis og handlemulighederne heri. Dette perspektivskifte tydeliggør, hvordan forskellige læringsmæssige pointer kan se ud i praksis, og hvordan de kan underbygges praktisk, teoretisk og empirisk.

De seks læringsteoretiske perspektiver kan også inspirere til og underbygge beslutninger om pædagogisk praksis. Det kan de, da teorierne hjælper til at få øje på, løse, fortolke og kritisere det, vi normalt ikke yder så meget opmærksomhed. De seks perspektiver, som bogen åbner for os, er læring gennem:

  • tænkning og erfaring
  • konstruktioner
  • narrativer
  • æstetisk praksis
  • eksistentielle valg
  • deltagelse

Det lærende menneske henvender sig primært til studerende ved læreruddannelsen.

Det lærende menneske

Fås som

  • Bog

Fakta

Ekstramaterialer

ISBN:
9788741275550
Udgave:
1
Udgivelsesdato:
19. august 2019
Sider:
160
Redaktør:
Henrik Juul

ANMELDELSER

Bogen har et tydeligt afsæt i et lærerperspektiv, og det, der efter min mening gør denne bog god at læse for os der er i og rundt om grundskolen, er, at den tager afsæt i konkrete cases fra praksis og derefter knytter en teoretisk uddybning og kritiske drøftelser til eksemplet fra praksis.

Ved afslutningen af hvert kapitel stilles der relevante spørgsmål til refleksion. Bogen er formentlig som udgangspunkt skrevet til lærerstuderende, men er også rigtig god at læse for andre, der er optaget af læring, pædagogik og didaktik, og som enten har et ønske om, at få genopfrisket udvalgte læringsteorier eller har brug for at anskue praksis fra forskellige teore tiske vinkler.

Det er særdeles værdifuldt, at man, også som skole -leder gør sig de refleksioner, enten i samtale med det pædagogiske personale, eller når man overvejer udviklingen af skolens pædagogiske praksis eller blot ønsker at kaste et blik på den praksis og tilgang med har på skolen for nuværende.

Bogens forskellige tilgange til praksis og spørgsmålene efterfølgende er efter min mening en relevant passende forstyrrelse med gode pædagogiske didaktiske overvejelser, som man indimellem bør stille sig selv. Både som lærerstuderende, ny lærer, erfaren lærer, ny skoleleder og som erfaren skoleleder.

Dorte Andreas Næstformand Skolelederforeningen

Plenum - Skoleledernes blad

05. maj 2020