Mødeøjeblikke i psykoterapi med børn

Mødeøjeblikke i psykoterapi med børn

Beskrivelse

ANMELDELSER

Ekstramaterialer

Fakta

 

Mødeøjeblikke i psykoterapi med børn undersøger de forandringsskabende øjeblikke i børneterapi. Bogen er vokset ud af mødet mellem bogens forfattere og fire terapeuter: Peter Levine fra USA, Jukka Mäkelä fra Finland, Haldor Øvreeide fra Norge og Eia Asen fra England, der alle præsenterer deres terapeutiske perspektiv.

 

På baggrund af transkriptioner af børneterapierne samler Susan Hart og Marianne Bentzen beskrivelser og refleksioner fra de fire terapeuter. De formidler gennem den neuroaffektive teori deres bud på, hvordan mødeøjeblikke i det fællesmenneskelige potentiale kan identificeres på tværs af forskellige terapeutiske retninger. Bogen er revideret i sin gennemgang af den neuroaffektive udviklingspsykologi og drøftelser om forandringsskabende møder i psykoterapi og indeholder også nye versioner af de neuroaffektive kompasser.

 

Mødeøjeblikke i psykoterapi med børn kan med stor fordel også læses af psykologer og psykoterapeuter som arbejder med voksenterapi.

Bogen er en revideret udgave af ’Jagten på de nonspecifikke faktorer i psykoterapi med børn’.

 

 

”Denne bog er en meget værdifuld praktisk implementering af min årtierlange forskning i den psykobiologiske forvandling af mening fra kropslige processer i barndommen til kortikale processer i teenagealderen. Hart og Bentzen viser, hvordan terapeuten hvert eneste øjeblik opererer på flere niveauer af psykobiologiske meningsskabelse, der kan overføres til børns polymorfe meningsskabelse og dermed bidrage til samskabelsen af nye meninger og transformationer.”

Ed Tronick

Professor ved University of Massachusetts, Boston, og forskningsassistent ved Harvard Medical School.

 

 

 

 

”Denne fængslende og originale bog markerer den første udforskning af det paradigme om “mødeøjeblikke”, som afdøde Daniel Stern ville have været begejstret for, og som alle vi andre kan tage ved lære af. Forfatterne har integreret den neuroaffektive udviklingspsykologi for at kaste nye lys over psykoterapi med børn. Bogen er bestemt værd at læse - mere end én gang.”

Peter Fonagy

Professor, ph.d, FBA, OBE, Freud Memorial Professor of Psychoanalysis og leder af fakultetet for forskning i klinisk pædagogik og sundhedspsykologi ved University of London samt direktør for The Anna Freud Centre i London.