At skrive sig til læsning
At skrive sig til læsning bygger på et treårigt forskningsprojekt i 14 klasser i Norge, Danmark, Finland og Estland. Her skrev børnene sig til læsning i børnehaveklassen, producerede egne læsebøger i 1. klasse og videreudviklede skrivelyst og læseglæde på højt niveau i 2.-3. klasse.
Bogen dokumenterer betydningen af at vende perspektivet "fra læsning til skrivning" til "fra skrivning til læsning". Med denne indfaldsvinkel kan læse- og staveundervisningen tage udgangspunkt i elevernes egne tekster og behov.
Ved at anvende computeren som redskab kan eleverne bruge deres energi på at fortælle og formidle uden at skulle bruge energi på at udforme bogstaverne. Læs mere om projektet på http://munin.hsh.no/home/atr/tekstkaping
Videoer og dvd'er med 18 videoklip fra projektet kan bestilles på post@av-senteret.no
Forfatteren Arne Trageton er førsteamanuensis i pædagogik ved Høgskolen Stord/Haugesund i Norge.
Bogen dokumenterer betydningen af at vende perspektivet "fra læsning til skrivning" til "fra skrivning til læsning". Med denne indfaldsvinkel kan læse- og staveundervisningen tage udgangspunkt i elevernes egne tekster og behov.
Ved at anvende computeren som redskab kan eleverne bruge deres energi på at fortælle og formidle uden at skulle bruge energi på at udforme bogstaverne. Læs mere om projektet på http://munin.hsh.no/home/atr/tekstkaping
Videoer og dvd'er med 18 videoklip fra projektet kan bestilles på post@av-senteret.no
Forfatteren Arne Trageton er førsteamanuensis i pædagogik ved Høgskolen Stord/Haugesund i Norge.
En del af serien Seminarieserien

Fås som
- Bog
Samme serie
Fakta
Fås som
- Bog
Bacheloropgaven - en guide til lærerstuderende
Pris pr. stk.Ikke på lager
200,00 kr.
160,00 kr. ekskl. moms
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
ANMELDELSER
(...) "Bogen er meget interessant for enhver, der beskæftiger sig med begynderundervisning i dansk såvel lærerstuderende som lærere. En god indholdsfortegnelse gør det muligt at vælge de mest relevante afsnit ud, studere de mange spændende eksempler og grundige beskrivelser af forløb.
Bodil Pedersen
Lektørudtalelse18. februar 2005
Bogen er en perle i Gyldendals Seminarieserie. Her er virkelig tale om at man flytter pædagogisk milepæle. Den skal læses af lærerstuderende på seminarierne, man her er bestemt også nytænkning for de erfarne lærere.
Bogen er en eksemplarisk dokumentation af en undervisning, som kan virkeliggøres alle steder, og det, der gør bogen så læsevenlig for de erfarne lærere er formidligen af undervisningspraksis med eksempler, og forskningsresultaterne er betydningsfulde og relevante for undervisere i grundskolen.
Bogen er en eksemplarisk dokumentation af en undervisning, som kan virkeliggøres alle steder, og det, der gør bogen så læsevenlig for de erfarne lærere er formidligen af undervisningspraksis med eksempler, og forskningsresultaterne er betydningsfulde og relevante for undervisere i grundskolen.
Jette Elise Jensen
Sproglæreren08. september 2005