FAQ om kreativitet

FAQ om kreativitet omhandler de typiske spørgsmål, der ofte rejser sig, når talen falder på kreativitet i skolen. For spørgsmålet om, hvordan undervisere og lærere kan understøtte udviklingen af kreativitet hos studerende og elever, har i de senere år vundet fornyet opmærksomhed. At give unge mennesker muligheder for lære at tænke kritisk, kreativt og selvstændigt kan betragtes som det bedste redskab til at forberede sig på en usikker fremtid.

Bogen stiller først og fremmest skarpt på kreativitetens pædagogiske dimensioner, herunder hvordan læringsmiljøer i daginstitutioner, på skoler og i uddannelsesinstitutioner har betydning for kreativitet. Bogen rummer flere forslag til praktiske greb og modeller, men læseren inviteres samtidig til at se de teoretiske perspektiver som redskaber i deres egen ret og med stor betydning for praksis.

Bogen er den anden udgivelse i FAQ-serien. Den er holdt i et enkelt og kort format, og det er intentionen, at den både skal kunne fungere som en læseoplevelse i sig selv og som opslagsværk.

Lene Tanggaard er cand.psych. og ph.d. og professor ved Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet.

 

En del af serien FAQ-serien
FAQ om kreativitet

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Samme serie

Fakta

FAQ om uro

FAQ om uro

Pris pr. stk.

150,00 kr.

120,00 kr. ekskl. moms

+-

Fås som

  • Bog
  • i-bog
FAQ om innovation

FAQ om innovation

Pris pr. stk.

150,00 kr.

120,00 kr. ekskl. moms

+-

Fås som

  • Bog
  • i-bog
FAQ om selvskade

FAQ om selvskade

Pris pr. stk.

150,00 kr.

120,00 kr. ekskl. moms

+-

Fås som

  • Bog
  • i-bog
FAQ om læringsmål

FAQ om læringsmål

Pris pr. stk.

150,00 kr.

120,00 kr. ekskl. moms

+-

Fås som

  • Bog
  • i-bog
FAQ om dannelse

FAQ om dannelse

Pris pr. stk.

150,00 kr.

120,00 kr. ekskl. moms

+-

Fås som

  • Bog
  • i-bog
FAQ om karakterer

FAQ om karakterer

Pris pr. stk.

150,00 kr.

120,00 kr. ekskl. moms

+-

Fås som

  • Bog
  • i-bog

ANMELDELSER

"Det er en lise at læse en fagbog om pædagogik, når forfatteren skriver på den overbevisning, at lærere og pædagoger er reflekterende professionsudøvere. (...) "

Læs hele anmeldelsen på http://www.folkeskolen.dk/591676/hvad-er-spoergsmaalet

Jens Raahauge
Folkeskolen.dk17. august 2016

"Det er en lise at læse en fagbog om pædagogik, når forfatteren skriver på den overbevisning, at lærere og pædagoger er reflekterende professionsudøvere. (...) "

Læs hele anmeldelsen på http://www.folkeskolen.dk/591676/hvad-er-spoergsmaalet

Jens Raahauge
Folkeskolen.dk17. august 2016

Opsummerende må bogen siges at være tankevækkende og inspirerende. Formatet med korte kapitler, der diskuterer et spørgsmål, fungerer godt, selv om nogle af spørgsmålene nok virker lidt for konstruerede til at skulle være ”ofte stillede”. For lærere i såkaldt kreative fag (som jeg selv) giver bogen anledning til nyttig refleksion over ens praksis, og for alle de endnu-ikke-kreative fags vedkommende kan modellen med fordybelse – modstand – fuskeri udgøre en umiddelbart tilgængelig opskrift på at komme i gang. Her er det vigtigt, at læreren fungerer som rollemodel, så jo mere man som lærer er kreativ i sin praksis, jo større er chancen for, at eleverne lærer at være kreative. Så det er bare at komme i gang med at fuske og eksperimentere med sin undervisning.

Kirsten Algreen-Ussing, gymnasielærer i psykologi, billedkunst og design & arkitektur

Psykologiinformation oktober/2020

10. november 2020