Beslutninger i teori og praksis
Det er et grundlæggende vilkår for menneskeligt arbejde og sociale fællesskaber, at der træffes beslutninger. Al social aktivitet og alt samarbejde beror på kognitive beslutninger, og de indgår i aktiviteter og processer på flere niveauer - fra vores mest intime verden i parforholdet, kernefamilien eller nærmeste omgangskreds til vores arbejdspladser, hvor de både får driften til at glide og organisationen til at udvikle sig, og endelig til det overordnede politiske liv.
Denne antologi giver en bred introduktion til beslutninger og beslutningsteori, og med afsæt i organisationsteori gennemgår bogens 11 kapitler forskellige temaer, fx beslutningsteoretiske retninger, beslutningsadfærd, evaluering og dilemmaer i organisationer.
Beslutninger i teori og praksis henvender sig til undervisere og studerende på efter- og videregående uddannelser, hvor ledelse og organisation er en del af pensum, og hvor beslutninger er et tema.

Fås som
- Bog
- i-bog
Fakta
Ekstramaterialer
ISBN: | 9788741268132 |
Udgave: | 1 |
Udgivelsesdato: | 08. maj 2018 |
Sider: | 256 |
Redaktør: | Henning Persson |
ANMELDELSER
Bogen henvender sig til undervisere og studerende på efter-og videregående uddannelser, hvor ledelse og organisation er en del af pensum, og hvor beslutninger er et tema. Som ekstra bonus kan bogens mange, relevante og gode illustrationer hentes på forlagets hjemmeside.
Skal bogen så stå på skoleledelsens boghylde. Ja - det kan den da meget vel, idet skoleledelsen vel må interessere sig for, om de beslutninger den tager har den ønskede effekt og virkning. Og såfremt beslutningerne ikke har det, så hvorfor? Redaktøren Søren Voxted skriver bl. a. i sin introduktion: " Beslutninger og beslutningsteori er med andre ord en vinkel og et teoretisk perspektiv, der oplagt indgår i mange af samfundsvidenskaberne - fra psykologi og mikrosociologi, over organisationsteori, antropologi og hverdagssociologi til politisk teori og nationaløkonomi".
Kan du se noget fra en hverdag med skoleledelse? Ja, da! Bogen kan læses samlet eller kapitel for kapitel. Afsæt dog god tid til læsningen og fordybelsen - den er nemlig interessant, den her bog!.
Knud Nordentoft, Senior advisor Cphfacilitation
Plenum, Skoleledernes blad
24. januar 2020