Viden om uddannelse

Viden om uddannelse

Uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis

Beskrivelse

Fakta

Danmark har et af verdens dyreste uddannelsessystemer – men hvad ”virker” egentlig inden for pædagogikken?

I kølvandet på bl.a. den internationale PISA-undersøgelse og dens nedslående resultater mht. danske elevers skolefærdigheder er dette blevet et hovedspørgsmål til og en ny udfordring for den pædagogiske forskning.

At holde lærere og pædagoger ansvarlige for resultaterne af deres undervisning giver nemlig kun mening, hvis de har kendskab til og kompetence i at anvende resultaterne af forskningen i deres arbejde.

I Viden om uddannelse belyses forholdet mellem teori og praksis i pædagogikken, dvs. mellem produktion og formidling af viden om pædagogiske forhold.

Bogens udgangspunkt er sociologisk systemteori. Forfatterne skelner mellem tre former for viden: videnskabelig viden, refleksionsviden og praksisviden. Idealet, de opstiller i bogen, er opnåelse af et respektfuldt samspil mellem de respektive vidensformer.

Bogen handler derfor også om den særlige problematik, der er knyttet til formidlingen af pædagogisk viden mellem de forskellige aktører i uddannelsessystemet samt til offentligheden og de politiske beslutningstagere.

Jens Rasmussen

er

professor i pædagogisk sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet (DPU).

Søren Kruse

er

lektor i didaktik og

Claus Holm

er

prodekan, ligeledes ved DPU.

Fås som

Se priser, og find forhandler på Bogpriser.dk.

Find priser.