Hans Jørgen Kristensen

Fysik/kemididaktik
Fysik/kemididaktik. Læring og undervisning handler om de refleksioner, fysik/kemilæreren gør sig om undervisning og læring i sit fag. Bogen gennemgår fysik/kemiundervisningens hvad, hvorfor og hvordan: Hvad belyser fagets natur, udvikling, indhold, metode og forholdet mellem videnskabsfag og skolefag. Hvorfor handler især om de begrundelser, hvormed man kan legitimere faget og dets rolle i skolen. Det handler også om strømninger og synspunkter, der har præget udviklingen af skolen og faget samt den helt aktuelle debat. Hvordan handler om tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning med sigte på optimal læring for den enkelte elev. Fysik/kemididaktik. Læring og undervisning formidler fagdidaktik til lærerstuderende i undervisningsfaget fysik/kemi og til en bredere kreds af naturfagslærere i grundskolen. Bogen bygger på anerkendt viden og forskning og er skrevet af et kollegium af fagfolk, som foruden specialviden er tæt på praksis i grundskolen, i læreruddannelsen og i lærernes efter- og videreuddannelse. Bogen er forsynet med studiespørgsmål med henblik på refleksion og fordybelse og på http://fysikkemididaktik.hansreitzel.dk/ ligger ekstramateriale om bl.a. evaluering og sikkerhed i fysik/kemiundervisningen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Didaktikhåndbogen
Didaktikhåndbogen er en fuldendt lærebog i didaktik, der omfatter didaktikkens historie, teorier og virkeområder. Bogen er struktureret i to dele: A: "Didaktiske teorier", der udreder didaktiske retninger og traditioner, som de har udfoldet sig i den angelsaksiske verden, den kontinentale verden og i Danmark. B: "Didaktisk belysning af temaer", der gennem en lang række temaer kontekstualiserer didaktiske teorier og kategorier inden for de virkeområder, som didaktikeren typisk møder i sin praksis. Didaktikhåndbogen præsenterer således det vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at skabe og reflektere over sin praksis. Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab og følgesvend gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

500,00 kr.

400,00 kr. ekskl. moms

+-
Historiedidaktik
Historiedidaktik – mellem teori og praksis handler om tilrettelæggelse af historieundervisning, der støtter eleverne i historisk refleksion og historieskabende deltagelse, som gør, at de kan udvikle en meningsfuld kritisk historisk forståelse. Bogen består af tre dele: Første del behandler historie som et grundvilkår for mennesker, historie som fag, og hvordan dets sigte og indhold har ændret sig i tidens løb. Anden del gør rede for, hvordan elever forstår historie, og hvordan man kan organisere stoffet og tilrettelægge undervisningen. Tredje del drøfter eksempler på læremidler i faget og giver ideer til, hvordan de kan bruges. Historiedidaktik – mellem teori og praksis er en ny og stærkt revideret udgave af bogen Historiedidaktik – fra teori til praksis fra 2011. Bogen henvender sig til undervisningsfaget historie på læreruddannelsen, efteruddannelse, historielærere og andre der beskæftiger sig med historieformidling og -didaktik.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogikhåndbogen
Pædagogikhåndbogen beskriver pædagogikkens vidensområde gennem otte tilgange: Pædagogisk filosofi (hvad er det, skolen skal?) Pædagogisk sociologi (hvad er det, skolen gør?) Didaktik (planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning) Pædagogisk psykologi (udvikling, læring, motivation og relationskompetence) Pædagogik og etik (menneskeligt samspil i skolen) Pædagogikkens historie (opdragelse og undervisning i perspektiv) Pædagogisk antropologi (menneske og kultur) Pædagogik som fag (metaperspektiver) Pædagogikhåndbogen præsenterer således det vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at reflektere over praksis med. Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab og følgesvend gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser. Pædagogikhåndbogen er et originalt værk, der er sammensat af nyskrevne og reviderede kapitler fra udgivelsen Gyldendals pædagogikhåndbog, København: Gyldendal 2011.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

625,00 kr.

500,00 kr. ekskl. moms

+-
Religionsdidaktik. Traditioner og tilgange
Religionsdidaktik gennemgår en række forskellige tilgange til og traditioner for religionsundervisning i grundskolen. Hvad er fx forskellen på at undervise i religion ud fra fortællinger, ud fra ”livs-spørgsmål” eller ud fra antropologisk feltarbejde? Hvilke videnskabelige inspirationer trækker forskellige former for religionsundervisning på, og hvordan pædagogiseres de? Undervisningens indhold er præget af forskellige videnssyn, verdensbilleder og fagdidaktiske valg, der har konsekvenser for, hvad der kan læres. Forfatterne sætter fokus på konsekvenserne af at trække viden produceret ”uden for” skolen ind i pædagogisk praksis. Samtidig er antologien et bud på, hvordan man kan arbejde fagligt med fagets didaktik. Religionsdidaktik henvender sig især til læreruddannelsens undervisningsfag kristendomskundskab/religion, men kan med fordel læses af alle, der beskæftiger sig fagligt med religion, didaktik og curriculumstudier.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Specialpædagogik - en introduktion
Specialpædagogik præsenterer seks temaer, der beskriver og udfordrer det aktuelle specialpædagogiske felt: Normalitet Specialpædagogik og specialundervisning Elevens deltagelse Elev- og handleplaner Specialpædagogiske indsatser Samarbejde om elevers komplicerede læringssituationer. Kapitlerne udfolder teorier bag specialpædagogisk praksis og sætter dem i spil gennem cases, studiespørgsmål og øvelser. Specialpædagogik er tiltænkt undervisningen i kompetenceområdet ved læreruddannelsen, ligesom bogen vil være relevant for lærere og pædagoger, der arbejder med specialpædagogiske udfordringer i skolen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Praktikbogen
Praktikbogen består af fire dele. De tre første dele begrebssætter, problematiserer og igangsætter refleksionsprocesser knyttet til de tre kompetenceområder i læreruddannelsens praktikfag. Hver del består af en generel introduktion til delen, en række opslag, der introducerer centrale begreber og problematiserer disse, samt en række studieøvelser knyttet til begrebet, som der kan arbejdes med før, under og efter praktikken. Bogens fjerde del leverer undersøgelsesmetoder til undersøgelse af praksis.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Håndværk og design - en fagdidaktik
Håndværk og design er et nyt fag i folkeskolen, som er blevet obligatorisk fra august 2016, og dermed også et nyt læreruddannelsesfag. Det bygger på de tidligere håndværksfag sløjd og håndarbejdes traditioner, men rummer nye mål og stiller en række nye og anderledes krav til underviserne. Bogen er tænkt som et arbejdsredskab til undervisningen i alle moduler af læreruddannelsens undervisningsfag håndværk og design og samtidig som en samlet teoretisk fremstilling til brug for erfarne underviseres arbejde med at få forståelse for håndværk og design som et nyt fag i skolen. Med udgangspunkt i generelle didaktiske kategorier behandler bogens kapitler det nye fags områder og relaterer dem til det aktuelle lovgrundlag. Bogen rummer kapitler om bl.a. mål og evaluering – læreprocesser, undervisningsmønstre og arbejdsformer – inddragelse af eleverfaringer – værkstedsundervisning – materiel kultur – håndværk og design i tværfagligt samarbejde. Alle kapitler indeholder studiespørgsmål og øvelser samt forslag til videre læsning. Hanne Schneider er cand.pæd. og lektor ved Professionshøjskolen UCC, Læreruddannelsen Zahle. Stig Pedersen er tidligere lektor på Skolen for Materiel Design (tidligere Dansk Sløjdlærerskole) og er i dag tilknyttet to skoler/kommuner som konsulent. De er begge involveret i nordisk samarbejde omkring formning, håndarbejde og sløjd og har skrevet en lang række artikler om emnet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Oplevelse, fordybelse og virkelyst
Folkeskolen skal skabe "oplevelse, fordybelse og virkelyst", så eleverne kan udvikle "erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle". Sådan har det heddet i folkeskolelovens formålsparagraf siden 1993. En samlet pædagogisk behandling af begreberne oplevelse, fordybelse og virkelyst har vi haft til gode lige siden. Den er her nu. Forfatterne beskriver over en didaktisk model, hvordan æstetik i undervisningen kan åbne fagene og fremme oplevelse, fordybelse og virkelyst hos eleverne. Oplevelse, fordybelse og virkelyst tager primært udgangspunkt i folkeskolens praksis, men den henvender sig bredt til alle undervisere, der lægger vægt på elevernes æstetiske erfaringer.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Elevens verden
Elevens verden er en indføring i pædagogisk psykologi med særlig vægt på læring og individuelle forskelle samt motivation og identitet. Bogen kommer i en ny udgave, hvori forfatteren har gennemskrevet og nyskrevet en række kapitler. Herudover er bogen forkortet til danske forhold, så den er anvendelig til læreruddannelsens kompetenceområde ”Elevens læring og udvikling”. Elevens verden er oversat fra norsk med støtte fra NORLA.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies