Ebbe Vestergaard

Pædagogisk filosofi - en grundbog
Enhver opdrager eller pædagog må have et mål for sin virksomhed samt nogle forestillinger om, hvad der fører til målet. Det pædagogiske problem er imidlertid, at uanset hvad vi vælger, kunne vi altid have gjort noget andet. Men samtidig er det ikke ligegyldigt, hvad vi gør. Derfor er underviserens eller opdragerens overvejelser over metode og indhold vigtige – for undervisning kan aldrig i et samfund under hastig forandring blot bygge på opskrifter eller færdige metoder. Det er heller ikke tilstrækkeligt at handle på baggrund af intuition og sædvane. Den pædagogiske praksis må bygge på begrundede beslutninger. Hertil kræves et pædagogisk beredskabsapparat, som gør det muligt at analysere, diskutere og forholde sig til samfund, uddannelse, undervisning og læring. Begreber som ”ansvar”, ”samarbejde”, ”læring” og ”dannelse” betyder nemlig ofte noget helt forskelligt, alt efter hvem der benytter disse ord. Det er derfor nødvendigt at kunne redegøre for sit teoretiske grundlag, hvis ikke vi skal tale forbi hinanden. Den pædagogiske filosofi tilbyder et sådant teoretisk grundlag. Pædagogikkens spørgsmål er i en vis forstand evige, og man har gennem tiden stillet de samme spørgsmål igen og igen. Men svarene har været forskellige. I Pædagogisk filosofi – en grundbog giver Ebbe Vestergaard en indføring i de vigtigste hovedretninger inden for den pædagogiske filosofi. Bogen er forsynet med et oversigtsskema over de pædagogisk-filosofiske hovedretninger og rummer desuden et fyldigt person- og stikordsregister samt henvisninger til yderligere litteratur på området, hvilket gør den velegnet som introduktion til feltet pædagogisk filosofi for alle, der beskæftiger sig med undervisning og opdragelse. Ebbe Vestergaard er lærer og mag.art. i filosofi med videnskabsteori som speciale. Han har som seminarielærer og som lektor ved Danmarks Lærerhøjskole og Danmarks Pædagogiske Universitet beskæftiget sig med filosofi gennem mange år og bidraget til adskillige udgivelser om filosofi og pædagogik.

Fås som

  • Bog
  • e-bog (pdf-format)

Bog

e-bog (pdf-format)

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Undervisning og læring
I den pædagogiske debat benyttes ofte floskler og mere eller mindre meningstomme begreber, påstande og ord, der ikke defineres, og som både er flertydige og uklare. Hvad menes der for eksempel, når der tales om ”kritiske sans”, ”demokratisk holdning”, ”selvstændighed” og ”samarbejdsevne” hos eleverne? Er det noget, der kan læres - og i bekræftende fald, hvordan?   Denne grundbog præsenterer på en overskuelig måde en række begreber og teorier, som kan være til hjælp, når man står over for at skulle forberede og gennemføre formidling af viden, færdigheder eller holdninger. For enhver underviser gælder det om at besidde redskaberne til dels at nå sine mål, dels bevare overblikket i undervisningsprocessen. Undervisning og læring giver ingen endelige svar på, hvordan dette kan lykkes, men analyserer undervisningens delelementer og kommer med eksempler på mulige svar, som læseren selv kan udbygge i overensstemmelse med sit eget værdigrundlag og sin opfattelse af, hvad ”god undervisning” er.   Undervisning og læring henvender sig til alle, der arbejder med undervisning under en eller anden form, eller som skal til at undervise, fx studerende ved lærer- og pædagogseminarier, lærere ved erhvervspædagogiske uddannelser, undervisere på sygepleje- og jordemoderskoler mv.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies