Lektionsstudiebogen

Beskrivelse

ANMELDELSER

Fakta

Lektionsstudier er, når et lærerteam systematisk planlægger, gennemfører og reflekterer over en undervisningslektion for sammen at udvikle den enkelte lærers undervisningspraksis. Ideen stammer fra Japan, hvor lektionsstudier har været i brug i mere end 100 år, og hvor alle lærere nogle gange om året deltager i lektionsstudier som led i deres professionelle udvikling.

Metoden falder i tre tempi:

  1. Planlægning: Et lærerteam målsætter og planlægger en lektion med henblik på at undersøge et spørgsmål knyttet til undervisning eller afprøve en bestemt tilgang. Herudfra producerer en detaljeret undervisningsplan.
  2. Gennemførelse: En lærer fra teamet gennemfører lektionen ud fra planen, mens de øvrige observerer.
  3. Refleksion: Ud fra observationerne reflekterer deltagerne over undervisningen med specifikt fokus på elevers læring. På baggrund af refleksionen kan processen evt. begynde forfra med justeringer af lektionsplanen, ny gennemførelse og refleksion.

Lektionsstudiebogen gennemgår teorien bag metoden og giver en lang række anvisninger på, hvordan undervisere kan gennemføre lektionsstudier.

Bogen henvender sig til undervisere og til de mange studerende, der studerer for at blive gode undervisere.