Inklusion, leg og empati

Neuroaffektiv udvikling i børnegrupper

Inklusion, leg og empati er skrevet til lærere, pædagoger, psykologer og andre, der arbejder med børn, og som gerne vil etablere følelsesmæssigt modnende gruppefællesskaber med 4-12-årige børn. Bogens forfattere er fagpersoner fra mange steder i verden, som alle har støttet børns udviklingsproces gennem kreative tilgange, så børnene har fået mulighed for at udvikle sig til personer med en høj mentaliseringskapacitet, som kan indgå i konstruktive fællesskaber.

Alle bogens kapitler handler om, hvordan gruppeoplevelser bidrager til og understøtter børns voksende kapacitet til at indgå i konstruktive og livsbekræftende samspil med andre.

I denne nye udgave af bogen er kapitlet om det udviklingsbaserede børnegruppeprogram NUSSA blevet omskrevet, da programmet er overtaget af Susan Hart og tilpasset neuroaffektiv udviklingspsykologi.

”Når børn kommer i skole, møder de udfordringen i at tilegne sig nye kognitive færdigheder, men en lige så vigtig udfordring ligger i at tilegne sig nye former for samspil med en bredere gruppe af andre børn og voksne […] Kapitlerne i denne bog inviterer os til at se på de mange kreative metoder, forfatterne har fundet til at udstrække de kvaliteter og fordele, der kendetegner tidlige, legende og afstemte dyadiske relationer, til arbejdet med større børn i grupper.”
Phyllis Booth i bogens forord

Inklusion, leg og empati

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Fakta

ISBN:
9788741264165
Udgave:
2
Udgivelsesdato:
09. november 2015
Sider:
345
Redaktør:
Mette Schilling

ANMELDELSER

"Bogen hjælper pædagoger, lærere, behandlere og rådgivere til at forstå og understøtte børnefællesskaber blandt 4-12-årige børn. [...] Bogens afsnit fremtræder meget forskellige i opbygning og omfang. Mange rummer cases, oversigter og diagrammer, og nogle har omfattende litteraturliste. Bogens indholdsfortegnelse og omfattende stikordsregister muliggør opslag og pluklæsning. [...] En fagligt velfunderet bog præget af mange forfatteres store engagement. At seks af bogens kapitler er oversættelser ændrer ikke ved bogens betydning og værdi for danske forhold."
Hans-Christian Uth
Lektørudtalelse DBC23. februar 2015
"En række forskellige fagpersoner bidrager til denne bog om børns udvikling af følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale kompetencer gennem relationer og fællesskab. Bogen er skrevet til lærere, pædagoger, psykologer og andre, der arbejder med børn i børnehaver, børnehaveklasser og skoler, som gerne vil etablere følelsesmæssigt modnende gruppefællesskaber for de 4-12-årige børn."
LFS Nyt25. marts 2015
"Som praktikere i feltet hilser vi denne antologi velkommen, fordi den giver en pamflet af kvalificerede metoder til at navigere i inklusionens kompleksitet.
[...] Bogen kan med fordel læses af lærere, pædagoger, psykologer og andre faggrupper, der arbejder med sårbare børn."
Annie Jakobsen og Marie Olsen-Kludt
Psykolog Nyt29. maj 2014
''Denne bog burde være på pensum hos alle pædagog- og lærerstuderende, men egentlig også på boghylden hos dem, der træffer beslutninger på de politiske niveauer der vedrører børnelivet.''
Flemming H. Gertsen
JAGOO11. november 2015
"En klog og vigtig bog, som forener den pædagogiske viden om børns fællesskaber med den nyeste viden om hjernen."
Redaktionen
LFS Nyt17. december 2015

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies