Håbets og handlingens pædagogik

Det vil kræve handling og en massiv omstilling af vores samfund, når Danmark i de kommende år skal leve op til Verdensmålene for bæredygtig udvikling. Vores uddannelser har en vigtig rolle i den omstilling. Derfor har vi udgivet denne bog.

I bogens kapitler giver en række af landets dygtigste forskere og undervisere deres bud på, hvordan børn og unge kan lære om bæredygtighed. Kapitlerne viser, hvordan vi som undervisere kan hjælpe med at fremme håb og handlekraft – og integrere bæredygtig udvikling i undervisningen.

Håbets og handlingens pædagogik præsenterer en række handlingsrettede, didaktiske forslag til at ændre verden sammen med børn og unge. Dermed er fokus også rettet mod kompetenceudviklingen af kommende lærere og pædagoger. Deres viden og handledygtighed inden for Verdensmål og bæredygtighed har afgørende betydning for, at børn og unge kan møde morgendagens udfordringer som kritiske, handlende og ansvarlige samfundsborgere.

Bogen er skrevet til lærer- og pædagogstuderende og til lærere og pædagogisk personale i skolen.

Håbets og handlingens pædagogik

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Fakta

Ekstramaterialer

ISBN:
9788702318876
Udgave:
1
Udgivelsesdato:
16. juni 2021
Sider:
316
Redaktør:
Kamma Lund Jensen

ANMELDELSER

En pædagogisk trædesten i ubalancens fos

Mens FN's aktuelle klimarapport råber ”rød alarm”, prøver en bog til læreruddannelsen af fremkalde en lille, sympatisk ”grøn bølge” i undervisningen. 

Det er sært at sidde og anmelde "Håbets og handlingens pædagogik", mens lyder fra et dobbelt skybrud trommer mod ruden, og vores klimaminister har svært ved at få øjnene op for, at vi kan gøre mere; varm luft fra politikermunde, metangas fra begge ender af køer og Greta Thunberg i genbrugstøj på forsiden af modemagasinet Vogue præger dagen. Og så er der altså den her bog til læreruddannelsen, som ikke blot søger at gå op imod undladelsessynderne, men som opridser, begrunder og anviser nogle muligheder for at få skabt en undervisernes bevidsthed om mere bæredygtighed i vores handlinger.

Bogen tager afsæt i dels den brasilianske pædagogiske tænker Paulo Freire med håbets pædagogik, dels den norske naturfagsdidaktiker, professor Astrid Sinnes, som plæderer for en handlingens pædagogik, som kan give elever netop håb i modsætning til den afmagt, som dommedagsbasunerne kan afføde.

Se hele anmeldelsen

Jens Raahauge

Folkeskolen

01. september 2021

“Håbets og handlingens pædagogik” kan anbefales på varmeste.  Højholt og Ravn-Pedersen leverer et vægtigt og umiddelbart tilgængeligt materiale om et aktuelt og særdeles relevant emne.

Der ER mange ord og opremsninger, men undertegnede oplever det først og fremmest som udtryk for forfatternes iver og store viden. Der er på intet tidspunkt fare for at snuble. At forstå, få indsigt i og arbejde pædagogisk med dette store, udfordrende emne må være en både nyttig og værdig opgave for enhver underviser.

Se hele anmeldelsen her

Marianne Bindslev

Uddannelsesbladet

07. september 2021