Pædagogisk psykologi

Videnskaben om læring og undervisning

Vi bruger en stor del af vores liv på at lære og deltage i undervisning. Ti år i folkeskolen og måske lige så mange i videre uddannelse. Psykologien er en videnskab, som spiller en betydningsfuld rolle for at forstå, hvordan mennesker lærer, og hvad der virker og ikke virker i undervisning.

Denne introduktion til pædagogisk psykologi præsenterer i en dansk sammenhæng de vigtigste læringsteorier og uddannelsesmæssige temaer ud fra den nyeste internationale empiriske forskning. I modsætning til andre bøger på dansk om pædagogisk psykologi har denne bog især fokus på international empirisk forskning og de diskussioner, der her pågår.

Bogen kan bruges i undervisningen i faget pædagogisk psykologi, men kan også læses af dig, der er nysgerrig efter fx at forstå, hvad der sker i dit barns folkeskole eller ønsker mere viden om baggrunden for aktuelle diskussioner om uddannelsessystemet. Den kan også læses af dig, der skal beskæftige dig professionelt med undervisning og læring.

JESPER DAMMEYER er dr.med. og ph.d. i psykologi. Han er også uddannet lærer og har undervist og arbejdet med børn på skoler og institutioner. Jesper Dammeyer er lektor på Københavns Universitet, Institut for Psykologi, hvor han er ansvarlig for den pædagogisk-psykologiske uddannelse og en række forskningsprojekter. Jesper Dammeyer er en aktiv formidler af viden om pædagogisk psykologi gennem bøger og foredrag og har herudover en omfangsrig forskningsproduktion.
 

Pædagogisk psykologi

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Fakta

Ekstramaterialer

ISBN:
9788741266725
Udgave:
1
Udgivelsesdato:
18. januar 2017
Sider:
230
Redaktør:
Mette Schilling

ANMELDELSER

"Bogen er en klar grundbog (...) der er klart letlæste afsnit og bokse lige til at plukke i til undervisningen. Og så er der jo alle de gode henvisninger til nye forskningsartikler"

Elsebeth Nielsen

Psykologiinformation

25. september 2017

"En imponerende bog, som på 200 sider opsummerer den pædagogiske psykologi og forbinder den til lærernes strukturering af klasseundervisning samt valg af undervisningsrolle (...) et imponerende tag selv-bord for enhver lærer, der ønsker at placerer sine pædagogiske strategier og refleksioner i forhold til det metateoretiske univers og eventuelt finde ny inspiration"

Niels Peter Agger

Folkeskolen

04. oktober 2017

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies