• Print

Praksisfællesskaber

Læring, mening og identitet

ISBN: 9788741223964 (Bog)
Udgivelsesår: 2004
Udgave: 1
Sider: 364
Bestil vurderingseksemplar

Etienne Wengers bud på en egentlig, systematisk læringsteori

Bogens intention

Bogens hovedsynspunkt er, at læring ikke blot er en kognitiv, individuel proces, men nok så meget sker i samspil med andre i konkrete praksissituationer.

Bogens opbygning

Bogens teoretiske pointer anskueliggøres og uddybes ved hjælp af en gennemgående case om en gruppe skadebehandlere i et forsikringsselskab. De akademiske diskussioner er samlet i et omfattende noteapparat bagest i bogen.

Målgruppe

Bogen henvender sig til alle, der interesserer sig for læringsteori, såvel i erhvervslivet som inden for pædagogisk forskning.

Etienne Wenger er forfatter, selvstændig forsker og konsulent. []Praksisfællesskaber[] blev skrevet, mens han forskede ved Institute for Research on Learning i Palo Alto.

Bagsidetekst
Praksisfællesskaber. Læring, mening og identitet handler om vidensproduktion og ledelse. Etienne Wenger undersøger og beskriver i denne bog læring som identitetsforandrende deltagelse i specifikke praksisfællesskaber. Hans grundantagelser er, at udviklingen af identitet og praksis foregår i en gensidig læreproces. Gennem antropologisk feltarbejde fra forskellige arbejdspladser vises, hvordan fællesskabet omkring det praktiske arbejde er med til at skab innovation og identitet på arbejdsmarkedet. Etienne Wenger påviser, at det primært er menneskelige kompetencer, der er kilde til motivation, kreativitet og problemløsning, og at disse kompetencer derved medvirker til at skabe værdi i den moderne økonomi. Bogen henvender sig til studerende, forskere og praktikere med interesse for organisationsteori, socialpsykologi, sociologi, pædagogik og uddannelsesforskning. Etienne Wenger er forfatter, selvstændig forsker og konsulent. Praksisfællesskaber. Læring, mening og identitet blev skrevet, mens hans forskede ved Institute for Research on Learning. Bogen er oversat fra engelsk efter ”Communities of Practice. Learning, Meaning, and Identity” af Bjørn Nake. Etienne Wenger har tidligere i fællesskab med Jean Lave skrevet Situeret læring, der udkom på Hans Reitzels Forlag i 2003.
    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.