• Print

Mindfulness i pædagogikken

Nikolaj Flor Rotne og Didde Flor Rotne
Redaktører:
Forfattere: ,

ISBN: 9788741255231 (Bog)
Udgivelsesår: 2011
Udgave: 1
Sider: 176
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

"Mindfulness i pædagogikken" er en aktuel og nødvendig bog, der viser, hvordan de pædagogiske praktikeres indre ro og relationskompetence kan styrkes.

Bogens intention

Bogens hensigt er at skabe skole- og daginstitutionskulturer, der modvirker stress og offerollementalitet, og igangsætte en stilhedsrevolution, hvor erfaringer af indre ro, samhørighed og positivitet kultiveres.

Det får du ud af at læse bogen

Bogen sætter læseren i stand til at påbegynde en mindfulness-selvpraksis.

Opbygning

Bogen giver en forskningsbaseret indføring i mindfulness og kommer med hverdagseksempler, historier, øvelser og cases.

Målgruppe

Mindfulness i pædagogikken er en grundbog skrevet til den pædagogiske verden.

Nikolaj Flor Rotne

Nikolaj Flor Rotne er cand.pæd.pæd.psych. med speciale i mindfulness samt folkeskolelærer. Han er foredragsholder, kursusleder og konsulent.

Didde Flor Rotne

Didde Flor Rotne har en baggrund som folkeskolelærer og meditationsleder. Hun er konsulent og kursusleder, oversætter og direktør i Stilhedsrevolutionen.

Tidskriftet steinerskolen

13-04-2012 Ole Løwe Graf

"Mindfulness i pædagogikken, er en lille indbydende forårsgrøn bog [...] Bogen henvender sig til alle, som arbejder med og har interesse for pædagogik, undervisning og opdragelse [...] bogens mange små historier yderst velvalgte og gode til at perspektivere følelses- eller tankemæssige blindgyder, som de fleste af os vel lider af, og da tonen i bogen igennem er holdt i en positiv og optimistisk leje, er det en bog, man nemt bliver inspireret af. Bogen er hermed anbefalet til alle, som måtte have behov for inspiration til øvelser mod stress og lignende, som ønsker indsigt i, hvad mindfulness egentlig er, eller som ønsker at ændre karakteren af sine vanemæssige reaktioner i relationen sig selv og andre, herunder sine elever."

Lektørudtalelse

20-02-2012 Karsten Boll

"Pædagoger og lærere, som har interesse i mindfulness og de teorier og den viden, der knytter sig hertil, vil få en meget grundig indføring i, hvordan mindfulness kan bruges i dagligdagen efter kyndig oplæring. Pædagog- og lærerstuderende bør ligeledes møde dette emne i studietiden."

DBC - Lektørudtalelse

16-02-2012 Karsten Boll

"Pædagoger og lærere, som har interesse i mindfullness og de teorier og den viden, der knytter sig hertil, vil få en meget grundig indføring i, hvordan mindfullness kan bruges i dagligdagen efter kyndig oplæring. Pædagog- og lærerstuderende bør ligeledes møde dette emne i studietiden. [...] Læsevenlig bog til anvendelse i det pædagogiske bibliotek i voksenafdelingen samt uddannelsesbiblioteker, samt for interesserede læsere."

www.jagoo.dk

15-01-2012 Bjarne W. Andresen

"[...] Bogen er krydret med praksisfortællinger, som gør den nærværende og giver en forestilling af, hvordan mindfulness kan påvirke den pædagogiske praksis. En del handler om de situationer, hvor man normalt lader vreden overtage styringen. Hvordan håndterer jeg det? Som værktøj introducerer forfatterne "Mindfulness-udviklingsmodellen", som leder gennem mål, undersøgelse, beslutning og evaluering med mindfulness som det centrale element. Modellen kan f.eks. bruges i forbindelse med pædagogisk udviklingsarbejde. [...]"

www.folkeskolen.dk

11-12-2011 Heidi Friborg Christophersen

"En stilhedsrevolution - intet mindre loves der, når man går i gang med at læse denne rigtig interessante bog om mindfulness i pædagogikken. [...] kapital 11, hvor der beskrives en mindfulness-udviklingsmodel (MUM), der knytter sig til fire faser i en pædagogisk proces, som meget vel kan skrives ind i elevernes individuelle læringsplaner. Det er en skematisk og overskuelig måde at få et overblik over, hvor det er, man er på vej hen, og sætte målrettet fokus på, hvad man gerne vil nå. Desuden har det været særligt interessant at læse kapitlet om følernes indvirkning på læringsmiljøet, og hvordan vredesvulkanen kan komme i eksplosion, hvis man ikke lærer at håndtere sin vrede professionelt og mindfult. [...]Og endelig, endelig, endelig er der et kapitel om mindfulness til forældre (kapitel 13). Kopier dette kapitel og del det ud sammen med en indkaldelse til et forældremøde, for får man ikke forældrene med på dette, så får man heller ikke eleverne. Det er et spørgsmål om samarbejde og om at opbygge en særlig mindfulness-kultur i skolen. For hvad der burde være det allermest naturlige, er ofte glemt, hvis der ikke er den nødvendige tid og overskud i hverdagen. Med andre ord: Denne bog er et godt sted at starte."

GRATIS E-bog: Indre ro og smittende glæde til pædagogikkens superstjerner - Lær mindfulness på 21 dage og få det overskud du fortjener. Hent bogen her

Læs mere på:

www.stilhedsrevolutionen.dk 

Bagsidetekst
Mindfulness i pædagogikken beskriver, hvordan de pædagogiske praktikeres indre ro og relationskompetence kan styrkes som modvægt til stress.Bogen giver en konkret indføring i, hvordan mindfulness fremmer en positiv spiral mellem samhørighed, hjælpsomhed og glæde. Mindfulness i pædagogikken er en grundbog i mindfulness skrevet til den pædagogiske verden. Forfatterne har en forskningsbaseret tilgang til mindfulness og kommer med hverdagseksempler, historier, øvelser og cases. De fokuserer på, hvordan indre ro og stilhed kan være vejviseren til samhørighedserfaringer, der forandrer oplevelsen af at være i en mangelsituation til et overskud. Fra denne overskudsposition kan man bidrage til de næste generationer. Bogen sætter også læseren i stand til at påbegynde en mindfulness-selvpraksis. Bogens hensigt er at bidrage til at skabe skoleog daginstitutionskulturer, der modvirker stress og offerrollementalitet, og igangsætte en stilhedsrevolution, hvor erfaringer af samhørighed, positivitet og indre ro forplanter sig i den enkelte og i kulturen.
    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.