• Print

Læsning og læseundervisning

ISBN: 9788741260679 (Bog)
Udgivelsesår: 2014
Udgave: 3
Sider: 375
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Aktuel, forskningsbaseret viden om læsning

Hvad handler bogen om?

Læsning og læseundervisning er en grundbog om læsning og udgør et væsentligt grundlag for enhver læseundervisers praksis.

Hvad indeholder bogen?

Bogen rummer aktuel, forskningsbaseret viden om læsning med central betydning for undervisningen – bl.a. principperne i dansk skrift, læseprocesser, metoder i læseundervisning og læsevanskeligheder.

3. udgave er opdateret og indeholder nyskrevne kapitler om læseforståelse og de tidlige forudsætninger for forståelse.

I denne udgave er der flere eksempler på, hvordan den almene viden om læsning har betydning for praksis, og der er flere forslag til aktiviteter.

Om forfatteren

Carsten Elbro, dr.phil., er professor i læsning ved Københavns Universitet, hvor han leder Center for Læseforskning.

Kan også købes som i-bog

Læsepædagogen

20-04-2015 Bjarne Købmand Petersen

"Med seneste udgave lever fremstillingen i Læsning og læseundervisning endnu bedre op til sin titel, fordi den både i form og indhold leverer mere og bedre om begge dele. De to første udgaver af bogen har med deres udformning begge været populære grundbøger i læreruddannelsen. [...] Den appetitlige nye udgave med justeret grafisk design er imidlertid en tand bedre. [...] Læsning og læseundervisning kan fortsat anbefales."

Kulturkapellet

29-10-2014 Michael Agerbo Mørch

”Bogen er netop udkommet i 3. udgave, der både er opdateret og udvidet betragteligt i forhold til tidligere udgaver.
Elbros bog er klassisk forskningsformidling. Den giver indsigt i en række interessante diskussioner, afliver sejlivede myter og går i clinch med komplekse emner. Alt sammen formidlet på en måde, så langt de fleste vil få et stort udbytte af læsningen. På den måde lykkes bogen glimrende. Hvorfor er det ifølge Elbro så afgørende med god læseforskning? Selvfølgelig fordi folkeskolen har brug for det, men der er faktisk en mere eksistentiel pointe med projektet, som Elbro afslører til slut i sin bog. Han skriver:
”Læsevanskeligheder har alvorlige konsekvenser for børns glæde ved at gå i skole, for deres selvopfattelse, for deres faglige udvikling, for deres valg af uddannelse og deres senere job og sociale status”. Det er altså ikke småting, man roder sig ud i, når man gerne vil undervise indskolingen i læsning!
Elbro formidler sit stof på en pædagogisk og klar måde. Hvert kapitel indledes med nogle punkter, der opsummerer ”Hensigten med dette kapitel”, ligesom hvert kapitel afsluttes med en stramt skrevet ”Sammenfatning”.
[…]Med de rigtige metoder og den rigtigt uddannede underviser, så kan de fleste børn flytte sig meget langt i deres læsefærdigheder. Ideerne herfor leverer Elbro i en velskrevet og engageret form i denne bog.”

Lektørudtalelse

03-10-2014 Henrik Munch Jørgensen

"Denne udgave er en opdatering af bogen fra 2006 med udgangspunkt i den nyeste forskning på området. Bogen henvender sig til undervisere i grundskolen og vil være oplagt at anvende ved uddannelse og videreuddannelse af lærere.
Opdateringen sker via nyskrevne kapitler om læseforståelse og de tidlige forudsætninger for forståelse. Derudover er der ændringer i de enkelte kapitler samt et øget fokus på læseaktiviteter og undervisningsopgaver. Bogen er mere praksisorienteret end tidligere udgaver, hvilket gør den til et bedre værktøj for undervisere, samtidig med at det gør læseundervisningen mere konkret og nærværende for lærestuderende."

Bagsidetekst
Læsning og læseundervisning er en grundbog om læsning. Bogen rummer aktuel, forskningsbaseret viden om læsning med central betydning for undervisningen – bl.a. principperne i dansk skrift, læseprocesser, metoder i læseundervisning og læsevanskeligheder. 3. udgave er opdateret og indeholder nyskrevne kapitler om læseforståelse og de tidlige forudsætninger for forståelse. I denne 3. udgave er der flere eksempler på, hvordan den almene viden om læsning har betydning for praksis, og der er flere forslag til aktiviteter. Læsning og læseundervisning udgør et væsentligt grundlag for enhver læseundervisers praksis. Carsten Elbro, dr.phil., er professor i læsning ved Københavns Universitet, hvor han leder Center for Læseforskning.
    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.