• Print

Klassisk og moderne pædagogisk teori (i-bog)

Peter Østergaard Andersen og Tomas Ellegaard (red.)
Redaktører: Peter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Forfattere: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ISBN: 9788741267364 (i-bog)
ISBN: 9788741262857 (Bog)
Udgivelsesår: 2017
Udgave: 3
Sider: 1002
Bestil vurderingseksemplar

Dette er en i-bog, en digital udgave af den trykte bog, suppleret med digitale værktøjer som fx oplæsning, søge- og notefunktion. I-bogen kan læses på computer, tablet og smartphone overalt, hvor der er internetadgang. E-nøglen giver adgang til i-bogen i 48 måneder fra købsdatoen.

Klassisk og moderne pædagogisk teori giver en indføring i pædagogikkens centrale problemstillinger, teorier, personer og begreber. Bogen indeholder 31 kapitler samt en leksikal del, skrevet af førende danske forskere og ordnet tematisk under følgende overskrifter:

Del 1: Pædagogik og teorier om opdragelse, undervisning og uddannelse

Del 2: Nationalstat og globalisering

Del 3: Fag, viden og undervisning

Del 4: Kulturelle og sociale forskelle

Del 5: Perspektiver og deres betydning

Del 6: Pædagogikkens institutioner

Del 7: Socialt og pædagogisk samspil

Del 8: Person- og teoriintroduktioner

Der er foretaget en del ændringer i denne 3. udgave. Alle kapitler er blevet revideret, sprogligt gennemarbejdet og opdateret. Enkelte kapitler er udgået, og der er tilføjet en ny del om de pædagogiske institutioner. Endelig er introduktionerne til centrale pædagogiske teorier i Del 8 skrevet af nye forfattere med særligt omfattende viden om deres emne.

Bogen er desuden blevet underkastet peer review og indgår nu i serien ”Pædagogik og samfund”.

 

Klassisk og moderne pædagogisk teori er redigeret af Peter Østergaard Andersen, lektor i pædagogik ved Institut for medier, erkendelse og formidling, Københavns Universitet, og Tomas Ellegaard, lektor i pædagogisk psykologi ved Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet.

Dansk Pædagogisk Tidsskrift

24-09-2013 Niels Rosendal Jensen, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

"Men her sidder man altså med en sværvægter på 1,7 kg. i hånden i et fornemt design: godt hårdt omslag, flot trykt og solidt samlet. Ganske enkelt herligt for en bog af dette omfang og i tilgift uden at være spundet ind i NPM-logikken. (...) Bidragyderne til bogen er eksperter på deres felt, hvilket efter min vurdering borger for kvaliteten af både de enkelte bidrag og det samlede værk. (...) Opsummerende skal det klart fremhæves, at vi her har med et enestående værk i dansk pædagogik at gøre. Det er et værk, der bør være et must på de pædagogiske professionsuddannelser og i de pædagogiske forskningscirkler. De 540 kr. vil være givet godt ud."

Jagoo

01-02-2013 Sune Weile

"KLASSISK OG MODERNE PÆDAGOGISK TEORI er værket indenfor pædagogisk teori og historie, der ikke alene fungerer fremragende som opslagsværk indenfor begrebshistorie, pædagogiske tænkere og retninger. Samtidig giver det et unikt indblik i det pædagogiske område som forsknings- og kulturfag gennem tiden. (...) KLASSISK OG MODERNE PÆDAGOGISK TEORI er et uundværligt opslagsværk for dem, der er beskæftiget inden for det pædagogiske felt, i særlig grad undervisning."

Bagsidetekst

Klassisk og moderne pædagogisk teori giver en indføring i pædagogikkens centrale problemstillinger, teorier, personer og begreber. Bogen indeholder 31 kapitler samt en leksikal del, skrevet af førende danske forskere og ordnet tematisk under følgende overskrifter:

Del 1: Pædagogik og teorier om opdragelse, undervisning og uddannelse

Del 2: Nationalstat og globalisering

Del 3: Fag, viden og undervisning

Del 4: Kulturelle og sociale forskelle

Del 5: Perspektiver og deres betydning

Del 6: Pædagogikkens institutioner

Del 7: Socialt og pædagogisk samspil

Del 8: Person- og teoriintroduktioner

Der er foretaget en del ændringer i denne 3. udgave. Alle kapitler er blevet revideret, sprogligt gennemarbejdet og opdateret. Enkelte kapitler er udgået, og der er tilføjet en ny del om de pædagogiske institutioner. Endelig er introduktionerne til centrale pædagogiske teorier i Del 8 skrevet af nye forfattere med særligt omfattende viden om deres emne.

Bogen er desuden blevet underkastet peer review og indgår nu i serien ”Pædagogik og samfund”.

 

Klassisk og moderne pædagogisk teori er redigeret af Peter Østergaard Andersen, lektor i pædagogik ved Institut for medier, erkendelse og formidling, Københavns Universitet, og Tomas Ellegaard, lektor i pædagogisk psykologi ved Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet.

    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.