• Print

Inklusionens pædagogik

Fællesskab og mangfoldighed i daginstitutionen

(Red.) Carsten Pedersen
Redaktører: Carsten Pedersen
Forfattere: ,,,

ISBN: 9788741252759 (Bog)
Udgivelsesår: 2009
Udgave: 1
Sider: 192
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Nyeste viden om socialt inkluderende pædagogisk praksis.

Bogens intention

At hjælpe pædagoger til at udvikle en mere socialt inkluderende praksis. At bidrage med viden, metoder og praktiske eksempler, som kan støtte pædagoger og daginstitutioner i omstillingen til mere inkluderende pædagogiske tilbud.

Bogen bygger på den mest aktuelle viden om, hvordan der kan udvikles de faglige kompetencer, som er nødvendige i bestræbelser på at fremme en socialt inkluderende pædagogisk praksis. Det er bogens intention at bidrage til en teoretisk fundering af inklusionens pædagogik – en pædagogik, der har alle børn som sit målperspektiv.

Målgruppe

Bogen henvender sig til studerende og uddannede pædagoger

Ida Kornerup er socialpædagog og cand.pæd.pæd., lektor på Højvangseminariet ved Professionshøjskolen UCC og videncenterkonsulent i Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE). Har udviklet og undervist på programmet Children with Special Needs – Denmark’s International Study Program (DIS). Medforfatter til bogen Pædagoguddannelsen på tværs – dannelse i en verden af foranderlighed.

Marianne Bech Larsen er socialpædagog og cand.pæd. i pædagogik, lektor ved Pædagogisk fakultet – UC Vest, Esbjerg og prokektkonsulent i Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE). Underviser i faget Pædagogik på pædagoguddannelsen, vejleder studerende i praktik og underviser på diplomuddannelsen for praktikvejledere til pædagoger.

Bent Madsen er cand.pæd. i pædagogik, lektor ved Professionshøjskolen UCC og videncenterleder ved Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE). Har været leder af en række udviklingsprojekter inden for det pædagogiske og socialpædagogiske område og gennemført socialpædagogiske forskningsprojekter med fokus på udsatte børn og unge. Forfatter til bl.a.: Socialpædagogik – integration og inklusion i det moderne samfund, Socialpædagogik og samfundsforvandling og medforfatter til Tæt på relationen, alle tre udkommet på Hans Reitzels Forlag.

Carsten Pedersen er cand.mag. i samfundsfag og filosofi, lektor på Højvangseminariet ved Professionshøjskolen UCC og projektkonsulent i Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE). Medredaktør og medforfatter til bøgerne Vidensformer – Pædagogik – Sundhed, og Samfundet i pædagogisk arbejde – et sociologisk perspektiv.

Bagsidetekst
Inklusionens pædagogik bygger på den mest aktuelle viden om socialt inkluderende pædagogisk praksis: Hvordan udvikles de faglige kompetencer, der er med til at skabe inkluderende lærings- og udviklingsmiljøer for alle børn i dagtilbud. Alle pædagogiske dagtilbud er i dag forpligtet på et inklusionsperspektiv. I forlængelse heraf oplever mange pædagoger en uoverensstemmelse mellem deres kompetencer og den udvidede opgaveportefølje, der er knyttet til de nye tiltag og ambitioner. Behovet for opkvalificering kommer tydeligst til udtryk i arbejdet med udsatte børn, børn som tidligere var blevet sendt videre til specialstøtte. Bogens fire forfattere arbejder alle med udviklings- og forskningsprojekter ved Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE), hvorfra de har udviklet en grundlæggende teoretisk viden om social inklusion som pædagogisk proces. Vidensgrundlaget for Inklusionens pædagogik er desuden empiriske erfaringer fra en række udviklingsprojekter, som forfatterne har gennemført i forskellige kommuner.
    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.