• Print

Co-teaching - samarbejde om undervisning

ISBN: 9788741262710 (Bog)
ISBN: 9788741269436 (i-bog)
Udgivelsesår: 2017
Udgave: 1
Sider: 160
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Andy Højholdt har i mange år skrevet og forelæst om, hvordan forskellige professioner kan komme til at fungere sammen og støtte hinanden i et tværprofessionelt samarbejde. I Co-teaching – samarbejde om undervisning introducerer han det i en dansk sammenhæng relativt nye samarbejdsbegreb ”co-teaching”.

Co-teaching er en særlig form for samarbejde, hvor to eller flere personer ud fra hver deres faglighed deler undervisningsopgaven i klasserummet. I co-teaching er man sammen om at afklare den opgave, man står over for, og om at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen samt evaluere processen.

Hensigten er gennem et kollegialt fællesskab at nå frem til en sjovere og mere responsiv praksis med afsæt i elevernes behov og forudsætninger, en vidensudviklende praksis, hvor de forskellige professionelle lader sig inspirere af hinanden, og en mere inkluderende, afvekslende og varieret praksis.

I bogen beskrives co-teaching som en del af en læringsorienteret, tværprofessionel praksis, hvis mål er at skabe forudsætninger for en aktiv, eksperimenterende tilgang til undervisningen.

Andy Højholdt er lektor ved Institut for Skole og Læring på Professionshøjskolen Metropol, hvor han beskæftiger sig med undervisnings-, forsknings- og udviklingsaktiviteter.

Folkeskolen

07-07-2017 

Nina Eriksen

"Alt i alt er det her en rigtig god instruktionsbog, som har fingeren på pulsen i forhold til vores samtid – jeg kan kun anbefale den varmt herfra."



”Anmeldelse Læs hele anmeldelsen på https://www.folkeskolen.dk/612402/naar-samarbejdet-skal-fungere" target="_blank">Folkeskolen

Her kan du downloade bogens figurer
Bagsidetekst

Co-teaching – samarbejde om undervisning giver en introduktion til det – i en dansk sammenhæng – relativt nye begreb co-teaching. Co-teaching vil sige et samarbejde, hvor to eller flere personer med hver sin faglighed deles om undervisningsopgaven i klasserummet. Der kan fx være tale om et samarbejde mellem en lærer og en skolepædagog eller mellem en almenlærer og en speciallærer. Det særlige ved co-teaching er, at man står sammen om at afklare den opgave, man skal løse, og bidrager ligeligt og ligeværdigt i arbejdet med at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen.

Målet med co-teaching er primært at skabe en mere inkluderende almenundervisning, hvor færre udskilles til særlig specialundervisning, samtidig med at alle elever i klassen lærer mere – uanset forudsætninger og behov. De involverede undervisere kan i co-teaching udvikle sig som fagpersoner i en praksis, hvor man inspireres af hinanden og trækker på hinandens særlige faglighed, viden og kompetencer.

I bogen beskrives konkrete tilgange til co-teaching som en del af en læringsorienteret, tværprofessionel praksis, hvis mål er at skabe forudsætninger for en aktiv, eksperimenterende tilgang til undervisningen i fællesskab.

Andy Højholdt er lektor ved Institut for Skole og Læring på Professionshøjskolen Metropol. Han har skrevet og bidraget til en række bøger og artikler om tværprofessionelt samarbejde

    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.