• Print

Aktionslæring

Læring i og af praksis

,,

ISBN: 9788741250403 (Bog)
ISBN: 9788741251929 (e-bog)
Udgivelsesår: 2007
Udgave: 1
Sider: 144
Bestil vurderingseksemplar

Lær at eksperimentere med, observere og reflektere over konkrete undervisningssituationer

Bogens intention

Bogen præsenterer en metode, der har til formål at imødekomme den komplekse udfordring, det er at tilrettelægge læreprocesser for andre. Tanken er at give læseren et nuanceret indblik i, hvad det er, aktionslæring kan, og hvad den ikke kan.

Bogens opbygning

Bogens første del gennemgår metoden, anden del hvordan man gennemfører et aktionslæringsforløb, og del tre omhandler erfaringerne fra aktionslæringsforløbet.

Målgruppe

Bogen er tænkt som en brugsbog for praktikere og andre, der er interesserede i at skabe læring i og videnbasering af pædagogisk praksis. Bogen henvender sig derfor til lærere, undervisere på læreruddannelsen og på professionshøjskolerne, lærerstuderende, pædagogiske konsulenter og andre med interesse for udvikling af pædagogisk praksis.

Kan også købes som e-bog

Helle Plauborg er uddannet lærer og cand.mag. i pædagogik og socialvidenskab. Hun er ansat i KLEO, CVU København og Nordsjælland.

Jytte Vinther Andersen er ligeledes læreruddannet; hun arbejder som udviklingskonsulent i KLEO.

Martin Bayer er mag.art. i pædagogik, Ph.d. og lektor og institutleder ved Institut for Curriculumforskning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Århus Universitet.

Lektørudtalelse

 Henrik Munch Jørgensen

"Denne brugsbog henvender sig overvejende til undervisere og skoleledere, som vil være med til at udvikle og optimere undervisningen. Bogen er et praksisorienteret redskab til at hjælpe lærerne med at eksperimentere, observere og reflektere over egen undervisning [...] Aktionslæring ... er et forholdsvis nyt begreb, som der findes meget lidt litteratur om [...] Interessant og inspirerende udgivelse, som er relevant både for folke- og pædagogiske biblioteker."

Undervisere

 Gunnar Green

"Det er sjældent, at der skrives bøger om læreres læring i hverdagen eller i de situationer, der ligger lige i forlængelse af lærernes hverdag. Der er vel mange, der ikke tillægger læreres udvikling af professionsviden betydning? Det er derfor godt, at der nu er kommet en god, læsevenlig og systematisk bog, der netop indtager det standpunkt, at læreres egenbestemte videnudvikling er et vigtigt omdrejningspunkt i skoleudvikling [...] Bogen bør læses af de mange lærere, der fortsat gerne vil udvikle praksis som team eller som skole [...] Bogen kan og bør bruges på praktiklærerkurser eller i forbindelse med den praktiklæreruddannelse, nogle CVU'er udbyder."

Bagsidetekst
Aktionslæring drejer sig om at udvikle sin undervisning ved løbende at eksperimentere med, observere og reflektere over konkrete undervisningssituationer. Udgangspunktet for metoden er, at lærerteamet i fællesskab udforsker undervisningen: Hvordan udspiller den sig? Hvorfor udspiller den sig, som den gør? Hvordan kan den udvikles? Omdrejningspunktet er at skabe praksisnær viden om og erfaring med udvikling af undervisning. Formålet med Aktionslæring. Læring i og af praksis er at imødekomme den komplekse udfordring, det er at tilrettelægge læreprocesser for andre. Bogen gennemgår aktionslæring som metode og beskriver, hvordan aktionslæringsforløb kan afvikles, samt beskriver læreres erfaringer med iværksættelse af aktionslæringsforløb. Herigennem får læseren et indblik i, hvad aktionslæring kan og ikke kan. Aktionslæring. Læring i og af praksis er en brugsbog til praktikere og andre, der er interesserede i at skabe læring i og videnbasering af pædagogisk praksis. Bogen henvender sig til lærere, undervisere på læreruddannelsen og på professionshøjskolerne, lærerstuderende, pædagogiske konsulenter og andre med interesse for udvikling af pædagogisk praksis.
    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.