• Print

Ledelsesspecialisering

- navigering i kaos

,,

ISBN: 9788776752255 (Bog)
Udgivelsesår: 2005
Udgave: 1
Sider: 496
Bestil vurderingseksemplar

Denne bog handler om ledelsesadfærd og gør op med en række dogmer inden for ledelse, bl.a. at ledelse er en målstyret adfærd, der kan tackles rationelt, idealiseres og beskrives gennem eksakte modeller.

Hvad får du ud af at læse bogen?

Ved at forholde sig kritisk til managementlitteraturens mangel på situativ og strukturbetinget perspektivering vil du se ledelses-udfordringen som et samspil mellem individ, organisation og omverden.

Bogens opbygning:

Bogen er delt op i tre dele, hvor første del omhandler det personlige fundament for adfærdsskabelse. Anden del ser på, hvordan organisationen påvirker ledelsesadfærd, og den tredje del er en analyse af samspillet mellem den samfundsmæssige udvikling, krav til organisationers udvikling og dynamik og ledelse i forhold hertil. Endelig bliver elementer af forventet ledelsesadfærd i form af magt- og beslutningsprocesser behandlet.

Målgruppen:

Bogen er skrevet som grundbog til bachelorniveau, herunder Diplomuddannelsen i Ledelse ved CVU. Bogen dækker også pensum i 2. delsfaget, Ledelsesspecialisering, ved Akademiuddannelsen i Ledelse.

Jørn Lund

HD, bankuddannet og har leder- og konsulenterfaring fra den finansielle sektor. Han har undervist i 20 år i såvel ledelse og kompetenceudvikling i erhvervsskolesektoren som på kurser for danske virksomheder. Er medforfatter på bogen „Ledelse for praktikere“ og den tilhørende opgavesamling.

Jørn Lund underviser i dag på Akademiuddannelsen i Ledelse og er af Undervisningsministeriet beskikket censor på Ledelseslinien og Finansiel Rådgivning på AU.

Jens Overgaard Nielsen

Cand.scient.pol., HD (O) og med en Kandidat overbygningsuddannelse i Psykologi. Han har mange års erfaring som personalechef og -direktør i større danske virksomheder.

Jens Overgaard Nielsen underviser som ekstern lektor på CVU Storkøbenhavn – KLEO på Diplom i Ledelse samt ved Ledelsesakademiet Ishøj i Human Resources samt AU i ledelse.
Han er desuden forfatter til en lang række artikler omhandlende fremtidsperspektiver for HR som disciplin.

Henrik Søgård Hansen

Cand.merc. i styring og ledelse, HD-O, Officer og Folkeskolelæreruddannet med konsulenterfaring fra den private sektor. Han underviser i dag på Diplom i ledelse og har sammen med tre partnere udviklet virksomhedsspillet „Big Business“ i et fælles udviklingsforum kaldet Learn-How.

Fagblafet LVU

16-04-2006 Jes Jørgensen

Denne bog adskiller sig fra mængden af ledelses litteratur ved at have en høj brugsværdi og lang holdbarhedsperiode. Bogen retter sig mod studerende, men kan med stor fordel læses af praktikere der ønsker at reflektere over egen ledelsesadfærd og navigere i eget kaos. En lærebog i ledelse på bachelor niveau over 490 sider er ikke en "læse-let" bog, men den er til gengæld skrevet i et flydende sprog og er meget veldisponeret. Hvert kapitel indledes med en beskrivelse af formål og kapitlets røde tråd, ofte suppleret af overskuelige modeller, der giver læseren et stort overblik, og som efterfølgende gør det nemt at vende tilbage til bogens mange pointer.

Bagsidetekst
Hvordan får du som leder medarbejdernes og organisationens accept i den daglige beslutningsproces, og hvordan motiverer du medarbejdere i organisationen til selv at tage ansvar for deres handlinger? Denne bog handler om ledelsesadfærd. Et af forfatternes motiver har været at gøre op med en række dogmer inden for ledelse, bl.a. at ledelse er en målstyret adfærd, der kan tackles rationelt, idealiseres og beskrives gennem eksakte modeller. Moderne ledelse er situationsafhængig og meget kompleks, og det kræver, at lederen besidder et personligt taktisk beredskab for at kunne begå sig i forhold til egne og andres forventninger. Ved at forholde sig kritisk til managementlitteraturens mangel på situativ og strukturbetinget perspektivering insisterer bogen på at se ledelses-udfordringen som et samspil mellem individ, organisation og omverden. Der skabes en forståelse for at analysere lederes og medarbejderes grundlæggende psykologiske fordringer. Dette kobles med en gennemgang af handlingsmuligheder i form af valg af lærings- og ledelsesstile i forhold til de udfordringer vidensamfundet, globaliseringen og det foranderlige arbejdsmarked kræver. Bogen er skrevet som grundbog til bachelorniveau, herunder Diplomuddannelsen i Ledelse ved CVU. Forfatterne har lagt stor vægt på den pædagogiske formidling af indholdet, og der er skabt en sammenhæng mellem teori og praksis. Det er gjort gennem omfattende brug af illustrationer, figurer og eksempler. Bogen dækker også pensum i 2. delsfaget, Ledelsesspecialisering, ved Akademiuddannelsen i Ledelse.
    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.