• Print

Godt sprog i organisationer

Veje til vellykket sprogarbejde

Christina Holgård Sørensen (red.)
Redaktører: Christina Holgård Sørensen
Forfattere: ,,,,,,,,,

ISBN: 9788741257433 (Bog)
ISBN: 9788741260129 (i-bog)
Udgivelsesår: 2014
Udgave: 1
Sider: 280
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

En grundbog i sprogarbejde - Tips og tricks til at professionalisere sprogarbejdet

Gennem de seneste årtier har kommunikationsmedarbejdere og sprogkonsulenter gjort en stor indsats for at forbedre sprog og tekster i en lang række organisationer. Alligevel har de færreste organisationer fået sat sprogarbejdet i system, og der findes stadig masser af eksempler på uheldige tekster der undergraver organisationernes troværdighed, får salget til at dale og kunderne til at ringe. I denne bog får du masser af tips og tricks til at professionalisere sprogarbejdet.

Det får du ud af at læse bogen

Bogen giver indsigt i de praktiske og teoretiske overvejelser der skal til for at gennemføre sproglige forandringer i både private og offentlige organisationer. Du får konkrete råd til hvordan du analyserer kommunikationskulturen og teksterne, hvordan du undersøger modtagernes opfattelse af teksterne, og hvordan du knytter sprogarbejdets målsætninger til forretningen. Du får også eksempler på hvordan organisationer har løst de forskellige udfordringer der ofte er forbundet med arbejdet: Hvordan motiverer du ledere og medarbejdere, hvilke sproglige anbefalinger passer til situationen, og hvordan måler du effekten af arbejdet?

Bogen bør læses af

sproglige rådgivere og kommunikationsmedarbejdere og studerende der læser fx kommunikation, dansk, journalistik, retorik eller sproglig rådgivning.

Retorikmagasinet

07-01-2015 Sofie Kristiansen

”Praktisk, afprøvet og først og fremmest pragmatisk.
[…]Bogens ”tips og tricks” afleveres i 12 kapitler der hver belyser en af de mange problemstillinger man ofte kommer ud for i det praktiske sprogarbejde i private virksomheder og offentlige organisationer. Hvert kapitel kommer med forslag til konkrete analysemetoder, implementeringsredskaber og arbejdsgange læseren kan benytte i arbejdet med sproget. Konkrete cases danner udgangspunkt for eksempler til efterfølgelse – eller skræk og advarsel – hentet fra de 10 skribenters egne erfaringer med sprogarbejde.
[…]De fleste eksempler stammer fra skribenternes konkrete sprogarbejde, og det giver læseren mulighed for at få indblik i reelle erfaringer frem for hypotetiske overvejelser. Det er en af bogens klare forcer.
[…]’Godt sprog i organisationer’ byder også på enkelte indsigtsfulde observationer der er interessante fra et teoretisk synspunkt, men er først og fremmest anvendelig i praktisk øjemed. Illusoriske idealer om sproglige utopier er sparet væk til fordel for virkelig og virksom virksomhedskommunikation inden for rammerne af det opnåelige, det overskuelige og det overkommelige”

Bagsidetekst
Gennem de seneste årtier har kommunikationsmedarbejdere og sprogkonsulenter gjort en stor indsats for at forbedre sprog og tekster i en lang række organisationer. Alligevel har de færreste organisationer fået sat sprogarbejdet i system, og der findes stadig masser af eksempler på uheldige tekster der undergraver organisationernes troværdighed, får salget til at dale og kunderne til at ringe. I denne bog får du masser af tips og tricks til at professionalisere sprogarbejdet. Bogen giver indsigt i de praktiske og teoretiske overvejelser der skal til for at gennemføre sproglige forandringer i både private og offentlige organisationer. Du får konkrete råd til hvordan du analyserer kommunikationskulturen og teksterne, hvordan du undersøger modtagernes opfattelse af teksterne, og hvordan du knytter sprogarbejdets målsætninger til forretningen. Du får også eksempler på hvordan organisationer har løst de forskellige udfordringer der ofte er forbundet med arbejdet: Hvordan motiverer du ledere og medarbejdere, hvilke sproglige anbefalinger passer til situationen, og hvordan måler du effekten af arbejdet? Godt sprog i organisationer er en grundbog i sprogarbejde for sproglige rådgivere og kommunikationsmedarbejdere og for studerende der læser fx kommunikation, dansk, journalistik, retorik eller sproglig rådgivning.
    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.