• Print

Den digitale læsers hjerne

en skriveguide til fagfolk

ISBN: 9788741265810 (Bog)
Udgivelsesår: 2017
Udgave: 1
Sider: 208


Kan købes fra: 27-06-2017

Bestil vurderingseksemplar

Den digitale læsers hjerne er en bog om faglig formidling i digitale medier. Hvis du ligner flertallet af læsere, så vil du foretrække at læse bogen i en papirudgave. Det skyldes, at hjernen har lidt sværere ved at koncentrere sig om digitale tekster end analoge. Det skaber en interessant udfordring, når man udgiver sine fagtekster i digitale medier: Hvordan får man læseren til at koncentrere sig lige så nemt om den digitale tekst som den analoge?

De 20 skriveråd i denne bog giver et bud. Bogen indeholder syv centrale kapitler:

  1. Det digitale potentiale. Læs om kommunikationssituation, som du skal tage højde for, når du skriver til digitale medier. De digitale medier har potentialer og begrænsninger som alle andre medier.
  2. Den digitale læsers hjerne. Bogens skriveråd begrundes med resultater fra læseforskning og kognitiv sprogteori.
  3. 20 skriveråd. Skriverådene præsenteres som konkrete skriveråd med mange eksempler.
  4. Skriverådenes effekt. De centrale skriveråd er testet i en dansk befolkningsundersøgelse. Se skriverådenes effekt fordelt på alder, køn og uddannelse.
  5. Skriveråd og tekstmodeller - oversigt. Når du har brug for en kort oversigt over alle 20 skriveråd.
  6. Tjeklisten. Tjeklisten formulerer de 20 skriveråd som korte spørgsmål til din tekst.
  7. To gode skriveguides. SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og Koda arbejder målrettet på at formidle fagstof til både andre fagfolk og den brede befolkning. Derfor har de også en skriveguide, som vejleder medarbejderne og forskerne i faglig formidling. Skriveguiderne bygger på de 20 skriveråd fra denne bog, og de er trykt som ”bøger i bogen”.

Bogen er målrettet alle fagfolk, der skal formidle i et letlæseligt sprog uden at gå på kompromis med faglig præcision.

Bagsidetekst
    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.