• Print

Psykologen og klienten - retligt set

ISBN: 9788741265650 (Bog)
ISBN: 9788741268231 (i-bog)
Udgivelsesår: 2017
Udgave: 1
Sider: 368
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Med fokus på den klinisk arbejdende psykolog udfoldes de regler, som psykologen - og andre behandlere - kan få hjælp af, og de dilemmaer som bør overvejes.

Baggrund for bogen

Bogen er skrevet som et grundlag for undervisningen af psykologistuderende på kandidatdelen i faget lovgivning og etik. Den bygger på erfaringer fra undervisningen og på samtaler både med psykologer og andre klientbehandlere.

Bogens indhold

Bogens forfatter peger på retlige dilemmaer: Hvorfor er psykologen/behandlerens tavshedspligt så betydningsfuld, og hvad er det, der gør, at tavshedspligten alligevel viger i nogle tilfælde? Journalen er psykologens/behandlerens arbejdsredskab, men hvorfor må klienten og andre alligevel kigge med i den? Psykologen har pligt til at beskytte barnet, når forældrene strides - hvilken støtte kan psykologen hente i reglerne?

Bogen beskriver også de regler og retsprincipper, der regulerer den offentlige sektor, som psykologen og behandleren spiller sammen med - og undertiden imod.

Hvem kan have glæde af at læse bogen?

Mange af de regler, der regulerer behandlerens forhold til klienten, gælder for alle behandlere, fx persondataloven, straffeloven og pligten til at indberette, hvis børn lider nød. Alle klientbehandlere har derfor på en række væsentlige punkter identiske pligter. Klientbehandlingen foregår ofte i en relation til den offentlige sektor. Bogen indeholder derfor en fokuseret introduktion til de regler, som gælder for offentlige myndigheder, bl.a. hvordan man klager, og hvad der kan komme ud af at klage.

Om forfatteren

Erik Lohmann-Davidsen har i en årrække arbejdet med at formidle retsregler til andre end jurister, som ekstern lektor ved RUC, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv og på KU, Institut for Psykologi. Forfatteren har ud over sin juridiske uddannelse en baggrund fra forskellige chefstillinger i den kommunale sektor, herunder en årrække som amtsdirektør.

P - Psykologernes Fagmagasin

24-05-2017 

Majken Skjølstrup

"Grundet bogens bredde vil jeg mene, at alle psykologer, uanset arbejdsområde, vil kunne finde hjælp og vejledning i bogen."

Bagsidetekst

Bogen fokuserer på forholdet mellem psykologen eller lignende behandler og klienten – set fra et retligt perspektiv. Hvad er rettighed, og hvad er pligt, og hvilke dilemmaer skaber reglerne?

Psykologen og klienten – retligt set danner grundlag for undervisningen af psykologistuderende på kandidatdelen i faget lovgivning og etik. Den bygger på grundigt lovkendskab, samtaler med psykologer og andre behandlere samt erfaringer fra undervisningen. Igennem hele bogen er der eksempler på domme, udtalelser og sager, som forklarer og eksemplificerer reglerne.

Bogens forfatter peger på retlige dilemmaer: Hvorfor er psykologen/behandlerens tavshedspligt så betydningsfuld, og hvad er det, der gør, at tavshedspligten alligevel viger i nogle tilfælde? Journalen er psykologens/behandlerens arbejdsredskab, men hvorfor må klienten og andre alligevel kigge i den? Psykologen har pligt til at beskytte barnet, når forældrene strides – hvilken støtte kan psykologen hente i reglerne?

Bogen beskriver også de regler og retsprincipper, der regulerer den offentlige sektor, som psykologen og behandleren spiller sammen med – og undertiden imod.

Mange af de regler, der regulerer behandlerens forhold til klienten, gælder for alle behandlere, fx persondataloven, straffeloven og pligten til at indberette, hvis man får kendskab til børn, der lider nød. Alle klientbehandlere har derfor identiske pligter på en række væsentlige punkter. Klientbehandlingen foregår ofte i en relation til den offentlige sektor. Bogen indeholder derfor en fokuseret introduktion til de regler, der gælder for offentlige myndigheder, navnlig når de udøver myndighed ved at træffe afgørelse.

Erik Lohmann-Davidsen har i en årrække arbejdet med at formidle retsregler til andre end jurister som ekstern lektor ved RUC, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv og på KU, Institut for Psykologi. Forfatteren har ud over sin juridiske uddannelse en baggrund fra forskellige chefstillinger i den kommunale sektor, herunder en årrække som amtsdirektør.

    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.