• Print

Talens magt

Indføring i mundtlig retorik

,

ISBN: 9788741254548 (Bog)
Udgivelsesår: 2010
Udgave: 2
Sider: 192
Bestil vurderingseksemplar

Denne grundbog i mundtlig retorik introducerer talekunstens centrale greb, såsom vigtigheden af at analysere sin talesituation, strategisk brug af argumentation, virkningen af eksempler, hensigtsmæssig opbygning af en tale, effektiv sprogbrug, samt hensigtsmæssig selvfremstilling og fremførelse.

Hvad får du ud af at læse bogen:

Bogen foretager en kontinuerlig bevægelse fra teori til praksis, så bogens indsigt i talekunstens væsen hele tiden omsættes til konkrete anvisninger, som kan anvendes i praksis.

Målgruppe:

Bogen henvender sig til alle, som ønsker at kunne tale overbevisende. Det gælder indføringen i mundtlig retorik på videregående uddannelser, seminarier og professionsstudierne samt retorikkurser i det private erhvervsliv.

Tanja Juul Christiansen

er cand.mag. i retorik fra Københavns Universitet og ph.d. fra Copenhagen Business School, hvor hun har forsket i virksomheders identitetskommunikation og corporate blogging. Tidligere har Tanja undervist på Mediehøjskolen samt været ekstern lektor på Københavns Universitet, hvor hun underviste medicin- og retorikstuderende. Gennem de sidste syv år har Tanja udviklet og afholdt kurser i skriftlig og mundtlig retorik for virksomheder, ministerier og offentlige institutioner – oprindelig som selvstændig og nu som konsulent hos Bro Kommunikation.

Jonas Gabrielsen

er cand.mag. i idéhistorie, filosofi og retorik, ph.d. fra Copenhagen Business School og lektor i kommunikation og retorik på Roskilde Universitet. Tidligere var han ansat som adjunkt ved Institut for Internationale Kultur- og Kommunikationsstudier, CBS, og i en årrække ansvarlig for CBS’ undervisning i praktisk retorik. Derudover holder han løbende kurser og foredrag om retorik for erhvervslivet, politikere og offentlige institutioner. Jonas har skrevet en lang række artikler og bogbidrag inden for retorik og kommunikation – senest bogen Topik – ekskursioner i retorikkens toposlære (2008).

 

www.kommunikationsforening.dk

12-03-2011 Kirsten Holm-Petersen

"[...]Ordet retorik har tidligere fået mig til at spænde hanen på mit gevær. Lidt fint, meget langhåret og i hvert fald ikke noget for mig. Nu ved jeg, at jeg har taget fejl. Og det skyldes en lille, nemt læst bog fra CBS, 'Talens magt - indføring i mundtlig retorik'[...]" "Bogen er en super inføring i retorikkens værktøjer. Sat op i overskuelige kapitler og med gode begreber, der er lette at tage med videre ud i verden. Ja, noget af det er banalt, når man først ser det på skrift. Men mange ting er rigtigt enkle, når nogen først har fundet på at stille dem op på lige dén måde." "[...]Bogen spænder vidt. Fra en gennemgang af syv centrale retorikere - Aristoteles m.fl. - over en række kapitler, der sætter fokus på talens mange aspekter til hvordan man skal stå, når man skal holde en tale. Det hele på 120 letlæste sider."

Retorikforlaget

26-02-2010 Peter Ström-Søeberg

"Overbevisende bidrag til taleværkstedet. Talens magt er et overbevisende bidrag til taleværkstedet – både for retorik- og kommunikationsstuderende og andre der skal holde taler, oplæg og præsentationer. Bogen opfylder alle behov moderne talere har, og det er en ren fornøjelse at læse at det man måske troede var nye begreber – som for eksempel framing og branding – faktisk er aspekter af retorikken som allerede Aristoteles, Isokrates og Quintillan bragte på banen for næsten 2500 år siden. Bogen er skrevet i et klart sprog og har gode, velvalgte eksempler. Kapitel fem om eksempelbrug er klart anmelderens personlige favorit – meget læseværdigt."

Fagbladet kommunikation / Lakonline

01-01-2010 Jonas Gabrielsen og Tanja Juul Christiansen

"Tale kan være guld" "At kunne tale godt for sig er guld værd. Og netop kunsten at holde en overbevisende tale bliver taget under grundig behandling i "Talens magt", hvor retorikkens centrale redskaber bliver introduceret. Du bliver klædt på til at analysere talesituationen, argumentere strategisk, bruge eksempler, opbygge en tale og bruge et effektivt sprog. derudover forklarer forfatterne, hvor du fremfører talen og udstiller dig selv bedst muligt. Bogen lægger vægt på at give praktiske råd til, hvordan teorien bruges og kan læres af alle, som gerne vil tale mere overbevisende."

Kommunikation December 2009

18-12-2009 Stine Munch

"Du bliver klædt på til at analysere talesituationen, argumentere strategisk, bruge eksempler, opbygge en tale og bruge effektivt sprog."

DBC

15-09-2009 Kirsten Emdal

”Bogen henvender sig til alle, som ønsker at tale overbevisende. Den kan bruges på de videregående uddannelser i forbindelse med indføring i mundtlig retorik og på retorikkurser i det private.” ”Begge forfattere har en uddannelse son cand.mag. i retorik og er ansat ved Copenhagen Business School. Tanja Juul Christensen er desuden medejer af en kursusvirksomhed indenfor skriftlig og mundtlig retorik. Jonas Gabrielsen udgav Topik, 2008, en bearbejdet udgave afhans ph.d.-afhandling.” […] ”Der kommer hele tiden nye bøger om mundtlig retorik, men denne bog kan fint måle sig med de øvrige udgivelser. Det er en lærebog, som også kan bruges af andre end studerende.” ”En grundig, overskuelig og vedkommende bog for målgruppen.”

Talens magt er et overbevisende bidrag til taleværkstedet – både for retorik- og kommunikationsstuderende og andre der skal holde taler, oplæg og præsentationer

Bagsidetekst
Talens magt er en grundbog i mundtlig retorik – kunsten at holde en overbevisende tale. I bogen introduceres talekunstens centrale greb, såsom vigtigheden af at analysere sin talesituation, strategisk brug af argumentation, virkningen af eksempler, opbygning af en tale, effektiv sprogbrug, samt hensigtsmæssig selvfremstilling og fremførelse. Bogen henter sin teoretiske forståelsesramme fra den 2500 år gamle lære om retorik, mens de praktiske eksempler og anvisninger er tilpasset en nutidig brugskontekst. Formålet er en kontinuerlig bevægelse fra teori til praksis, så bogens indsigt i talekunstens væsen hele tiden omsættes til konkrete anvisninger. Bogen henvender sig til alle, som ønsker at kunne tale overbevisende. Det gælder indføringen i mundtlig retorik på videregående uddannelser, seminarier og professionsstudierne samt retorikkurser i det private erhvervsliv.
    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.