• Print

Mediedidaktik i teori og praksis

ISBN: 9788741264813 (i-bog)
ISBN: 9788741262765 (Bog)
Udgivelsesår: 2016
Udgave: 1
Sider: 208
Bestil vurderingseksemplar

Dette er en i-bog, en digital udgave af den trykte bog, suppleret med digitale værktøjer som fx oplæsning, søge- og notefunktion. I-bogen kan læses på computer, tablet og smartphone overalt, hvor der er internetadgang. E-nøglen giver adgang til i-bogen i 36 måneder fra aktiveringsdatoen.

Elevernes forkundskaber på medieområdet udvikler sig hastigt, men deres analytiske og produktive færdigheder følger ikke altid med udviklingen.

Mediedidaktik i teori og praksis er en grundbog, der kombinerer produktion og analyse på baggrund af forskningsbaseret viden. Her belyses centrale og grundlæggende aspekter ved medieundervisning i folkeskolens danskfag, med udgangspunkt i teori om multimodalitet.   Det mediedidaktiske fokus er at lære eleverne at producere og analysere tekster knyttet til forskellige medier, teknologier, repræsentationsformer og genrer. En forudsætning for at eleverne kan udtrykke sig er, at de lærer at beherske teknologierne bag medierne. Derfor har denne bog et praktisk fokus, som med trin for trin-anvisninger konkret peger på de mulige koblinger mellem produktive og analytiske aktiviteter i undervisningen.

I denne 2. udgave er en række af kapitlerne nyskrevne, og bogen som helhed er blevet gennemgående revideret og tilpasset læreruddannelsens nye Fælles Mål.

Stig Toke Gissel er cand.mag. i dansk og Film- og medievidenskab og underviser på Professionshøjskolen UCL, Læreruddannelsen Fyn.

 

 

Bogens hjemmeside

På hjemmesiden mediedidaktik.hansreitzel.dk kan du bl.a. finde:

  • Øvelsesfiler
  • Elevtekster
  • Virtuelle assistenter
  • Eksempeltekster.

DBC - Lektørudtalelse

23-08-2011 Henrik Munch Jørgensen

"[...]Bogen kombinerer teori og praksis godt ved at give læseren et solidt teoretisk fundament til at kunne undervise i medier, samtidig med at kapitlerne er skrevet praksisrettet og derfor indeholder mange relevante reflektionsspørgsmål og øvelser, som lærere forholdsvis let kan inddrage i egen medieundervisning. [...] Velstruktureret og meget praksisrettet udgivelse om medier, som opkvalificerer og letter arbejdet betydeligt for lærere i folkeskolen, der skal undervise i medier."

Bagsidetekst
    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.