• Print

Globaløkonomi til marketing og service

ISBN: 9788741262598 (Bog)
Udgivelsesår: 2015
Udgave: 1
Sider: 371
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Globaløkonomi til marketing og service er baseret på Makroøkonomi og Mikroøkonomi – videregående uddannelser. Den er tilpasset den nye studieordning for markedsføringsøkonomuddannelsen og studieordningen for serviceøkonomuddannelsen.

Bogens indhold

Bogen gennemgår bl.a. de makroøkonomiske faktorers betydning for markedsforholdene, det globale økonomiske kredsløb, handelspolitik og -teorier, udviklingen i den internationale handel og de vigtigste internationale organisationer samt valutakursdannelse og konjunkturteori.
Bagsidetekst
Ny lærebog målrettet markedsføringsøkonomog serviceøkonomiuddannelsen. Globaløkonomi giver læseren de grundlæggende værktøjer til at forstå og analysere mikroøkonomiske problemstillinger samt en forståelse for de samfundsøkonomiske sammenhænge. Den økonomiske teori bliver forklaret og kombineret med eksempler fra den virkelige verden. Bogen indledes med et kapitel om økonomisk analyse, og er derefter opdelt i fire dele. Hovedtemaet i den første del af bogen er prisdannelse i forskellige markedssituationer og ved forskellige offentlige indgreb. I anden del koncentrerer bogen sig om arbejdsmarkedet og den globale udvikling, herunder internationale handel og internationale samarbejder. Derefter rettes fokus i tredje del mod de makroøkonomiske mål, nationalindkomsten og udenrigshandelen. Til sidst analyses rentedannelsen og den økonomiske politik, bl.a. strukturpolitik og stabiliseringspolitik. Bogen er baseret på bøgerne Mikroøkonomi – videregående uddannelser og Makroøkonomi – videregående uddannelser. Den er tilpasset, så den følger de gældende fagplaner i globaløkonomi på markedsføringsøkonom- og serviceøkonomuddannelsen, men kan let anvendes på andre, lignende kortere videregående uddannelser. Se i øvrigt bogens hjemmeside på hansreitzel.dk

I Globaløkonomi til marketing og service (afsnit 14.4, side 313-314) forklares multiplikatoreffekten. Forklaringen er simplificeret af pædagogiske årsager. Det betyder dog, at man ikke kan foretage ikke korrekt samlet beregning af multiplikatoreffekten på baggrund af de angivne tal. Skal denne beregnes korrekt, skal importen beregnes som 28 procent af den indkomststigning henholdsvis den initiale eksportstigning og de efterfølgende forbrugsstigninger genererer. Særligt interesserede kan læse den fulde forklaring i disse to dokumenter:

Den fuldstændinge multiplikatorforklaring

Beregning af multiplikator i eksempel

    Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.